Simuleringsbaserat lärande inför traumalarm : en kvalitativ litteraturstudie
Granlund, Lara; Johansson, Matilda; Råstedt, Monika (2023)
Granlund, Lara
Johansson, Matilda
Råstedt, Monika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062624311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062624311
Tiivistelmä
Bakgrund: På en akutmottagning är arbetstempot högt och traumateamet möter patienter med olika tillstånd som kan bli livshotande. Sjukskötare på akutmottagningar behöver vara trygga i sin yrkesroll samt ha och upprätthålla de kunskaper som krävs för att möta patienterna i utsatta situationer.
Syfte: Att belysa hur simuleringsbaserat lärande har effekt på traumateamets arbete inför traumalarm på akutmottagningar.
Metod: En kvalitativ litteraturstudie med induktiv ansats.
Resultat: Tolv vetenskapliga artiklar resulterade i fem teman: teamarbete, kompetens, patientresultat, kommunikation och beslutsförmåga. Resultatet visar att simuleringsbaserat lärande hade en positiv inverkan på dessa teman. Joyce Travelbees omvårdnadsteori användes för att diskutera resultatet och förstärker betydelsen av de mellanmänskliga relationerna inom traumateamet.
Slutsats: Simuleringsbaserat lärande har positiv effekt på traumateamets utveckling, vilket speglar sig på patientresultatet. Simuleringsbaserat lärande behöver ske kontinuerligt med möjlighet till debriefing och interprofessionell integration om utvecklingen skall kvarbli och fortgå.
Syfte: Att belysa hur simuleringsbaserat lärande har effekt på traumateamets arbete inför traumalarm på akutmottagningar.
Metod: En kvalitativ litteraturstudie med induktiv ansats.
Resultat: Tolv vetenskapliga artiklar resulterade i fem teman: teamarbete, kompetens, patientresultat, kommunikation och beslutsförmåga. Resultatet visar att simuleringsbaserat lärande hade en positiv inverkan på dessa teman. Joyce Travelbees omvårdnadsteori användes för att diskutera resultatet och förstärker betydelsen av de mellanmänskliga relationerna inom traumateamet.
Slutsats: Simuleringsbaserat lärande har positiv effekt på traumateamets utveckling, vilket speglar sig på patientresultatet. Simuleringsbaserat lärande behöver ske kontinuerligt med möjlighet till debriefing och interprofessionell integration om utvecklingen skall kvarbli och fortgå.