Mentorointi terveydenhuollossa
Sinkko, Jaana (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323757
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Hoitotyön koulutusyhtymä
Sairaanhoitaja (AMK)
Jaana Sinkko
Mentorointi terveydenhuollossa
Vuosi 2023 Sivumäärä 25
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mentorointimenetelmän käyttöä terveydenhuollossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa, miten mentorointia on käytetty terveydenhuoltoalalla. Lisäksi tavoitteena oli myös saada tietoa mentoroinnin käyttökokemuksista työntekijöille ja työnantajille. Esiin tulleiden tietojen avulla voidaan kehittää mentorointiin tarkoitettuja menetelmiä terveydenhuoltoalalla työskentelevien osaajien käyttöön ja lisätä informaatiota eri mentorointimenetelmien saaduista tuloksista.
Opinnäytetyön viitekehyksessä kuvataan mentorointia-, vuorovaikutusta ja ohjausta terveydenhuollossa. Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tiedonhaku toteutettiin kahdesta tietokannasta Ebscohost (=7) ja Finna (=3) ja lisäksi manuaalisen haun avulla (=2). Analysointiin päätyi yhteensä 11 artikkelia, joista yksi oli suomenkielinen. Tutkimukset valikoituivat valinnoista, jotka vastasivat tutkimuskysymykseen. Opinnäytetyön tutkimusaineiston analysoinnissa oli käytetty kirjallisuuskatsauksen kuvailevaa sisällön analyysia.
Opinnäytetyön tulokset kuvaavat että, mentorointi tukee vahvasti ammattitaidon ja ammatti-identiteetin kehittymistä. Samoin mentorointi vahvistaa työhyvinvointia ja työssä jaksamista sekä itsetuntemusta, itsetuntoa samalla lisäten epävarmuuden sietoa. Hyvän mentorin ominaisuudet olivat tunnistettavissa. Ammatillista kehittymistä myös vahvistivat hyvät vuorovaikutustaidot ja ohjausmenetelmät.
Ammatillista kehittymistä ei täysin toteutunut tilanteissa, joissa koettiin työmäärän lisääntymistä, mentorin heikko tai vaihteleva ammattitaito, epäasiallinen kohtelu, naispuolisten työntekijöiden alhaisempi asema ja profiili hidastivat uraa.
Opinnäytetyön hakusanat: mentorointi, vuorovaikutus, ohjaus.
Hoitotyön koulutusyhtymä
Sairaanhoitaja (AMK)
Jaana Sinkko
Mentorointi terveydenhuollossa
Vuosi 2023 Sivumäärä 25
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mentorointimenetelmän käyttöä terveydenhuollossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa, miten mentorointia on käytetty terveydenhuoltoalalla. Lisäksi tavoitteena oli myös saada tietoa mentoroinnin käyttökokemuksista työntekijöille ja työnantajille. Esiin tulleiden tietojen avulla voidaan kehittää mentorointiin tarkoitettuja menetelmiä terveydenhuoltoalalla työskentelevien osaajien käyttöön ja lisätä informaatiota eri mentorointimenetelmien saaduista tuloksista.
Opinnäytetyön viitekehyksessä kuvataan mentorointia-, vuorovaikutusta ja ohjausta terveydenhuollossa. Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tiedonhaku toteutettiin kahdesta tietokannasta Ebscohost (=7) ja Finna (=3) ja lisäksi manuaalisen haun avulla (=2). Analysointiin päätyi yhteensä 11 artikkelia, joista yksi oli suomenkielinen. Tutkimukset valikoituivat valinnoista, jotka vastasivat tutkimuskysymykseen. Opinnäytetyön tutkimusaineiston analysoinnissa oli käytetty kirjallisuuskatsauksen kuvailevaa sisällön analyysia.
Opinnäytetyön tulokset kuvaavat että, mentorointi tukee vahvasti ammattitaidon ja ammatti-identiteetin kehittymistä. Samoin mentorointi vahvistaa työhyvinvointia ja työssä jaksamista sekä itsetuntemusta, itsetuntoa samalla lisäten epävarmuuden sietoa. Hyvän mentorin ominaisuudet olivat tunnistettavissa. Ammatillista kehittymistä myös vahvistivat hyvät vuorovaikutustaidot ja ohjausmenetelmät.
Ammatillista kehittymistä ei täysin toteutunut tilanteissa, joissa koettiin työmäärän lisääntymistä, mentorin heikko tai vaihteleva ammattitaito, epäasiallinen kohtelu, naispuolisten työntekijöiden alhaisempi asema ja profiili hidastivat uraa.
Opinnäytetyön hakusanat: mentorointi, vuorovaikutus, ohjaus.