Alkoholittomien virvoitusjuomien vaikutus mielenhyvinvointiin
Moilanen, Elisa; Haapalainen, Emilia (2023)
Moilanen, Elisa
Haapalainen, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822788
Tiivistelmä
Nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet ja alkoholittomien virvoitusjuomien kulutus on kouluterveyskyselyn mukaan lisääntynyt viimeisen viiden vuoden aikana. Alkoholittomien virvoitusjuomien terveysvaikutuksia mielenhyvinvointiin on tutkittu eri puolilla maailmaa. Eläimille toteutetussa tutkimuksissa on huomattu alkoholittomien virvoitusjuomien sisältämän sokerin vaikuttavan aivoissa samalla tavalla kuin nikotiini, kofeiini, alkoholi ja huumausaineet. Mieliala vaikuttaa vahvasti myös alkoholittomien virvoitusjuomien kulutukseen.
Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta alkoholittomien virvoitusjuomien ja mielenhyvinvoinnin yhteydestä sekä edistää nuorten ja nuorten aikuisten mielen hyvinvointia. Tarkoituksena oli tuottaa nuorille sähköinen ohjausmateriaali terveyden edistämisen näkökulmasta.
Kehittämistyö on toteutettu osana Mieliteko-hanketta.
Työn tarkoituksena on lisätä tietoisuutta Mieliteko-hankkeen asiakkaille sekä hankkeen parissa työskenteleville ammattilaisille. Kehittämistyö oli työelämälähtöinen ja työn tilaaja on kokenut tällaiselle ohjausmateriaalille tarvetta. Työtä voi käyttää vastaanotoilla esimerkiksi elintapaohjauksen tukena. Kehittämistyönä toteutettiin sähköinen ohjausmateriaali.
Kehittämistyö tehtiin perustuen tutkittuun tietoon aiheesta, keräten olennaisin tieto yhdelle helposti luettavalle infograafille. Infograafi valikoitui kehittämistyön muodoksi, sillä se on lyhyt, mutta napakka tapa tuoda tietoa esille ja se on helposti tulostettavissa myös asiakkaalle mukaan luettavaksi. Mental health problems among young people have increased and the consumption of non-alcoholic soft drinks has increased over the past five years, according to the school health survey. The health effects of non-alcoholic soft drinks on mental health have been studied around the world. Studies conducted on animals have found that the sugar contained in non-alcoholic soft drinks affects the brain in the same way as nicotine, caffeine, alcohol and narcotics. Mood also strongly influences the consumption of non-alcoholic soft drinks.
The aim of the development work was to raise awareness of the connection between non-alcoholic soft drinks and mental well-being and to promote the mental well-being of young people and young adults. The aim was to produce electronic guidance material for young people from the perspective of health promotion.
The development work has been carried out as part of the Mieliteko project.
The purpose of the work is to raise awareness among the customers of the Mieliteko project and among the professionals working on the project. The work can be used on appointments, for example, to support lifestyle guidance. The work to be utilized is an infographic that is available in electronic form.
The development work was carried out based on researched information on the topic, collecting the most relevant information on one easy-to-read infographic. The infographic was chosen as a form of development work, as it is a short but concise way to bring out information and it can also be easily printed out for the customer to take with them.
Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta alkoholittomien virvoitusjuomien ja mielenhyvinvoinnin yhteydestä sekä edistää nuorten ja nuorten aikuisten mielen hyvinvointia. Tarkoituksena oli tuottaa nuorille sähköinen ohjausmateriaali terveyden edistämisen näkökulmasta.
Kehittämistyö on toteutettu osana Mieliteko-hanketta.
Työn tarkoituksena on lisätä tietoisuutta Mieliteko-hankkeen asiakkaille sekä hankkeen parissa työskenteleville ammattilaisille. Kehittämistyö oli työelämälähtöinen ja työn tilaaja on kokenut tällaiselle ohjausmateriaalille tarvetta. Työtä voi käyttää vastaanotoilla esimerkiksi elintapaohjauksen tukena. Kehittämistyönä toteutettiin sähköinen ohjausmateriaali.
Kehittämistyö tehtiin perustuen tutkittuun tietoon aiheesta, keräten olennaisin tieto yhdelle helposti luettavalle infograafille. Infograafi valikoitui kehittämistyön muodoksi, sillä se on lyhyt, mutta napakka tapa tuoda tietoa esille ja se on helposti tulostettavissa myös asiakkaalle mukaan luettavaksi.
The aim of the development work was to raise awareness of the connection between non-alcoholic soft drinks and mental well-being and to promote the mental well-being of young people and young adults. The aim was to produce electronic guidance material for young people from the perspective of health promotion.
The development work has been carried out as part of the Mieliteko project.
The purpose of the work is to raise awareness among the customers of the Mieliteko project and among the professionals working on the project. The work can be used on appointments, for example, to support lifestyle guidance. The work to be utilized is an infographic that is available in electronic form.
The development work was carried out based on researched information on the topic, collecting the most relevant information on one easy-to-read infographic. The infographic was chosen as a form of development work, as it is a short but concise way to bring out information and it can also be easily printed out for the customer to take with them.