Ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin edistäminen pelillistämällä
Karppanen, Outi; Vanttaja, Jaakko (2023)
Karppanen, Outi
Vanttaja, Jaakko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722747
Tiivistelmä
Opiskelu-uupuminen on yleistyvä ongelma opiskelijoiden keskuudessa ja sen myötä myös masennus ja muut mielenterveyden ongelmat yleistyvät vauhdilla. Tällä hetkellä opiskeluhyvinvoinnin palveluihin on pitkät jonot, mikä vaikuttaa haitallisesti opiskelijoiden mielenterveyteen. Tulevaisuudessa pelillistämisen keinoilla voidaan tunnistaa ja ennaltaehkäistä koulutuksen keskeytyksiä ja uupumusriskissä olevia opiskelijoita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Pelinikkarit Oy:n MeikäMeikä-lautapeliin uusi teemapakka opiskeluhyvinvoinnin edistämiseksi ja opiskelu-uupumuksen ennaltaehkäisemiseksi. Opinnäytetyön tavoite oli tutkia opiskeluhyvinvointia sekä opiskelu-uupumista ja siihen johtavia syitä, kartoittaa ammattikorkeakouluopiskelijoiden keinoja torjua uupumista sekä kehittää keinoja, jakaa vinkkejä ja neuvoja uupumisen ehkäisemiseen ja hyvinvointiin.
Kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun tuplatimantti-mallia. Palvelu-muotoiluprosessi aloitettiin aineiston keruulla Webropol-kyselyn avulla. Webropol-kyselyyn vastasi 818 XAMK:n ammattikorkeakouluopiskelijaa. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Microsoft Excel-ohjelmaa sekä Webropol-ohjelman kautta saatuja taulukoita ja raportteja. Avoimet kysymykset lajiteltiin teemojen mukaan. Webropol-kyselystä saadun aineiston perusteella rakennettiin Pelinikkarit Oy:n MeikäMeikä-peliin opiskeluhyvinvointia tukeva teemapakka. Teemapakan toimivuus pilotoitiin opiskelijoille suunnatussa pelipajassa. Pelipajassa hyödynnettiin palvelumuotoilun osallistujia aktivoivaa aivoriihimenetelmää, jonka avulla saatiin vastauksia tutkimusongelmiin ja kehittämisehdotuksia pelipakkaan.
Kehittämistyön tuloksena syntyi opiskeluhyvinvointia tukeva teemapakka Pelinikkarit Oy:n MeikäMeikä-peliin. Pelin pilotoinnissa tehtyjen havaintojen perusteella pelillistäminen tukee yhteisöllisyyttä, empatia- ja vuorovaikutustaitoja sekä opiskeluintoa. Tämän lisäksi Webropol-kyselyn tuloksista saatiin arvokasta tietoa XAMK:n ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnista. Noin puolet tutkimukseen osallistuneista koki uupumusta ja noin 80 prosenttia vastaajista koki, että stressi ja uupuminen heikensivät heidän opiskeluhyvinvointiaan. Webropol-kyselyn tuloksia voidaan myöhemmin hyödyntää XAMK:n opiskeluhyvinvointia tukevien palvelujen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Pelinikkarit Oy:n MeikäMeikä-lautapeliin uusi teemapakka opiskeluhyvinvoinnin edistämiseksi ja opiskelu-uupumuksen ennaltaehkäisemiseksi. Opinnäytetyön tavoite oli tutkia opiskeluhyvinvointia sekä opiskelu-uupumista ja siihen johtavia syitä, kartoittaa ammattikorkeakouluopiskelijoiden keinoja torjua uupumista sekä kehittää keinoja, jakaa vinkkejä ja neuvoja uupumisen ehkäisemiseen ja hyvinvointiin.
Kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun tuplatimantti-mallia. Palvelu-muotoiluprosessi aloitettiin aineiston keruulla Webropol-kyselyn avulla. Webropol-kyselyyn vastasi 818 XAMK:n ammattikorkeakouluopiskelijaa. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Microsoft Excel-ohjelmaa sekä Webropol-ohjelman kautta saatuja taulukoita ja raportteja. Avoimet kysymykset lajiteltiin teemojen mukaan. Webropol-kyselystä saadun aineiston perusteella rakennettiin Pelinikkarit Oy:n MeikäMeikä-peliin opiskeluhyvinvointia tukeva teemapakka. Teemapakan toimivuus pilotoitiin opiskelijoille suunnatussa pelipajassa. Pelipajassa hyödynnettiin palvelumuotoilun osallistujia aktivoivaa aivoriihimenetelmää, jonka avulla saatiin vastauksia tutkimusongelmiin ja kehittämisehdotuksia pelipakkaan.
Kehittämistyön tuloksena syntyi opiskeluhyvinvointia tukeva teemapakka Pelinikkarit Oy:n MeikäMeikä-peliin. Pelin pilotoinnissa tehtyjen havaintojen perusteella pelillistäminen tukee yhteisöllisyyttä, empatia- ja vuorovaikutustaitoja sekä opiskeluintoa. Tämän lisäksi Webropol-kyselyn tuloksista saatiin arvokasta tietoa XAMK:n ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnista. Noin puolet tutkimukseen osallistuneista koki uupumusta ja noin 80 prosenttia vastaajista koki, että stressi ja uupuminen heikensivät heidän opiskeluhyvinvointiaan. Webropol-kyselyn tuloksia voidaan myöhemmin hyödyntää XAMK:n opiskeluhyvinvointia tukevien palvelujen kehittämisessä.