ICT-palveluiden ennakoivan sopimisen malli
Viitanen, Veli-Matti (2023)
Viitanen, Veli-Matti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622141
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten voitaisiin palveluntarjoajan näkökulmaa painottaen noudattaa oikeusmuotoilun ja ennakoivan sopimisen periaatteita ja lisätä sopijapuolten kattavaa ymmärrystä sovituista asioista.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on ICT-alan palveluntarjoajayritys. Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa liiketoimintayksikölle ennakoivan palvelusopimisen malli, jota voitaisiin sovellettuna hyödyntää myöhemmin myös konsernin muiden liiketoimintayksiköiden toiminnassa, sekä yleisemmin muiden alan toimijoiden sopimisprosesseissa.
Ennakoivan sopimisen mallin ja sopimisprosessin tietoperustana toimivat aiheesta aiemmin tehdyt tutkimukset ja käytössä oli myös organisaatiossa kerätty kokemus palvelusopimisen toimintaympäristöstä ja lainalaisuuksista.
Kehitysprosessi oli nelivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin sopimisen nykytilaa ja organisaation siinä kohtaamia ongelmia. Tietoa kerättiin haastattelututkimuksen, kenttätutkimuksen ja havainnoinnin keinoin. Kehitysprosessin toisessa vaiheessa määritettiin kehitystä vaativat kohteet kategorioittain. Kolmannen vaiheen ideoinnissa kerättiin mahdollisia ratkaisuja ja kokonaismallin ulkopuolelle jääviä, mutta siihen liittyviä kehityskohteita. Prosessin viimeisessä vaiheessa muotoiltiin ja otettiin käyttöön uusi ennakoivan sopimisen malli. Samalla määritettiin malliin liittyvät organisaation kehitystavoitteet. Muodostetun mallin todettiin palvelevan asetettua tarkoitustaan odotetusti.
Tähän malliin liitetään jatkokehitysvaiheen aikana toimeksiantajan harkinnan mukaisesti uudistettavia järjestelmiä ja prosesseja. Malli toimii runkona ja ylätason kuvauksena kokonaisuudelle, jolla edistetään ICT-palveluiden ennakoivaa sopimista laajasti toimeksiantajaorganisaation ja sen asiakkaiden välisessä sopimisessa. Malli on muokattavissa käytettäväksi laajemmin myös kaikkien ICT-alan palveluntarjoajayritysten sopimisprosesseissa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on ICT-alan palveluntarjoajayritys. Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa liiketoimintayksikölle ennakoivan palvelusopimisen malli, jota voitaisiin sovellettuna hyödyntää myöhemmin myös konsernin muiden liiketoimintayksiköiden toiminnassa, sekä yleisemmin muiden alan toimijoiden sopimisprosesseissa.
Ennakoivan sopimisen mallin ja sopimisprosessin tietoperustana toimivat aiheesta aiemmin tehdyt tutkimukset ja käytössä oli myös organisaatiossa kerätty kokemus palvelusopimisen toimintaympäristöstä ja lainalaisuuksista.
Kehitysprosessi oli nelivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin sopimisen nykytilaa ja organisaation siinä kohtaamia ongelmia. Tietoa kerättiin haastattelututkimuksen, kenttätutkimuksen ja havainnoinnin keinoin. Kehitysprosessin toisessa vaiheessa määritettiin kehitystä vaativat kohteet kategorioittain. Kolmannen vaiheen ideoinnissa kerättiin mahdollisia ratkaisuja ja kokonaismallin ulkopuolelle jääviä, mutta siihen liittyviä kehityskohteita. Prosessin viimeisessä vaiheessa muotoiltiin ja otettiin käyttöön uusi ennakoivan sopimisen malli. Samalla määritettiin malliin liittyvät organisaation kehitystavoitteet. Muodostetun mallin todettiin palvelevan asetettua tarkoitustaan odotetusti.
Tähän malliin liitetään jatkokehitysvaiheen aikana toimeksiantajan harkinnan mukaisesti uudistettavia järjestelmiä ja prosesseja. Malli toimii runkona ja ylätason kuvauksena kokonaisuudelle, jolla edistetään ICT-palveluiden ennakoivaa sopimista laajasti toimeksiantajaorganisaation ja sen asiakkaiden välisessä sopimisessa. Malli on muokattavissa käytettäväksi laajemmin myös kaikkien ICT-alan palveluntarjoajayritysten sopimisprosesseissa.