Käytettävyyskokemuksesta toimivaan kokonaisuuteen : Fokus työhyvinvoinnin johtamiseen!-hanke
Ahonen, Anna (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521563
Tiivistelmä
Työhyvinvointiin voidaan, ja siihen pitää, vaikuttaa johtamisella. Työhyvinvoinnin johtamisella edistetään henkilöstön fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista työhyvinvointia. Se on tarkoituksellista ja tavoitteellista, ja sillä vaikutetaan myös yrityksen menestymiseen. Yhtä ainoaa tapaa johtaa työhyvinvointia ei ole, vaan yritysten tarpeet ja toimintatavat vaihtelevat suuresti. Tämä kehittämishanke liittyy Fokus työhyvinvoinnin johtamiseen! -hankkeeseen. Kehittämishankkeessa kysyttiin yrityksiltä itseltään, millaisia tarpeita ja toiveita heillä on.
Yritysten kenttä ei ole yhteneväinen, joten yhtä tiettyä mallia työhyvinvoinnin johtamisesta ei voi antaa. Yrityksiä voi kuitenkin auttaa löytämään oleellinen, oikea ja heidän tarpeisiinsa sopiva tieto helposti ja luotettavasti.
Tässä kehittämishankkeessa pilotoitiin kehitteillä olevan menetelmän sisältöä kahdessa pk-yrityksessä ja kysyttiin heidän ajatuksiaan sisällön palvelevuudesta sekä kehittämisajatuksiaan menetelmän sisällöstä. Saadut tulokset integroitiin Fokus-hankkeeseen. Menetelmää kehitettiin saatujen tulosten perusteella sellaiseen suuntaan, että sen sisältö palvelee todellisia käyttäjiä. Yrityksiltä kysyttiin yhteneväisiä kysymyksiä eri puolella Suomea, joten käsitys käyttökokemuksesta on tätä kehittämishanketta laajempi. Saatujen vastausten perusteella menetelmä on tervetullut apu työhyvinvoinnin johtamiseen ja sen sisältö koettiin hyvin palvelevaksi. Muokkausehdotuksia ja ajatuksia kehittämisestä saatiin ja ne toimitettiin Fokus-hankkeen projektiryhmän käyttöön. Menetelmä sai palautetta konkretiasta ja hyvänä materiaalipankkina toimimisesta. Se myös lisäsi jo aiemmin herännyttä kiinnostusta työhyvinvoinnin johtamisen kehittämiseen. Kehittämishanke osallistuu työhyvinvoinnin johtamista koskevaan keskusteluun. Tällä tavoin se hyödyttää laajemmin katsottuna osaltaan koko yhteiskuntaa.
Yritysten kenttä ei ole yhteneväinen, joten yhtä tiettyä mallia työhyvinvoinnin johtamisesta ei voi antaa. Yrityksiä voi kuitenkin auttaa löytämään oleellinen, oikea ja heidän tarpeisiinsa sopiva tieto helposti ja luotettavasti.
Tässä kehittämishankkeessa pilotoitiin kehitteillä olevan menetelmän sisältöä kahdessa pk-yrityksessä ja kysyttiin heidän ajatuksiaan sisällön palvelevuudesta sekä kehittämisajatuksiaan menetelmän sisällöstä. Saadut tulokset integroitiin Fokus-hankkeeseen. Menetelmää kehitettiin saatujen tulosten perusteella sellaiseen suuntaan, että sen sisältö palvelee todellisia käyttäjiä. Yrityksiltä kysyttiin yhteneväisiä kysymyksiä eri puolella Suomea, joten käsitys käyttökokemuksesta on tätä kehittämishanketta laajempi. Saatujen vastausten perusteella menetelmä on tervetullut apu työhyvinvoinnin johtamiseen ja sen sisältö koettiin hyvin palvelevaksi. Muokkausehdotuksia ja ajatuksia kehittämisestä saatiin ja ne toimitettiin Fokus-hankkeen projektiryhmän käyttöön. Menetelmä sai palautetta konkretiasta ja hyvänä materiaalipankkina toimimisesta. Se myös lisäsi jo aiemmin herännyttä kiinnostusta työhyvinvoinnin johtamisen kehittämiseen. Kehittämishanke osallistuu työhyvinvoinnin johtamista koskevaan keskusteluun. Tällä tavoin se hyödyttää laajemmin katsottuna osaltaan koko yhteiskuntaa.