Henkilöstön kokemukset palkitsemisen toimivuudesta Vantaan kaupungin varhaiskasvatuksessa
Papinoja, Sofia (2023)
Papinoja, Sofia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521647
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyötutkimus kartoitti varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia palkitsemisen ja palkitsemisjärjestelmän toimivuudesta työmotivaation ja työhön sitoutumisen tukena Vantaan kaupungilla. Varhaiskasvatuksen työolot sekä palkitseminen ovat herättäneet koko maassa paljon huomiota ja keskustelua viime vuosina.
Tutkimuksen tavoitteena oli teoreettiseen viitekehykseen sekä tutkimusongelmiin pohjautuen selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia palkitsemisen toimivuudesta työmotivaation ja työhön sitoutumisen tukena. Tutkimuksen tietoperusta piti sisällään teemoja palkitsemisen kokonaisuudesta, organisaation strategioista, palkitsemisen vaikuttavuudesta ja haasteista, palkitsemisen toimivuudesta ja kehittämisestä, vastuullisesta palkitsemisesta sekä motivaatiosta ja sitoutumisesta.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2023 kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Webropol-ohjelman avulla. Kyselylomaketta jaettiin harkinnanvaraisella otannalla varhaiskasvatuksen henkilöstölle työsähköpostin sekä Facebookin Vantaan varhaiskasvattajien ja Vantaan kasvatuksen ja oppimisen toimialan ryhmien kautta huhti-toukokuun aikana. Saatuja tutkimustuloksia analysoitiin ja havainnollistettiin ryhmittelyn, vertailun ja graafisten kuvaajien sekä taulukon avuin.
Tutkimuksen avulla saatiin vastauksia tutkimuskysymyksiin sekä kehitysehdotuksina luotiin uusia toimintamalleja toimeksiantajaorganisaation palkitsemisprosessien tueksi. Tutkimuksen tekijä on havainnut, että Vantaan kaupungin tulee kehittää palkitsemisen prosessejaan toimivan palkitsemisen saavuttamiseksi. Tuloksissa ovat nousseet esiin henkilöstön palkitsemistietämyksen sekä palkitsemisviestinnän puute, kokemukset palkitsemisen epäoikeudenmukaisuudesta ja henkilöstön vähäinen osallistaminen palkitsemisen kehittämiseen. Lisäksi henkilöstö kaipaa palkitsemisen kokonaisuuteen uusia motivoivia ja työhön sitouttavia palkitsemisen tapoja sekä esihenkilöiden panosta aineettoman palkitsemisen toteuttamiseen. Tulosten perusteella tutkimuksen tekijä on kehitysehdotuksina kehittänyt uusia toimintamalleja muun muassa palkitsemisviestintään, henkilöstön osallistamiseen palkitsemisen kehittämiseen sekä esihenkilöiden rooliin palkitsemisen toteuttamisessa, joita toimeksiantaja voi hyödyntää palkitsemisensa kehittämisessä.
Tutkimuksen tavoitteena oli teoreettiseen viitekehykseen sekä tutkimusongelmiin pohjautuen selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia palkitsemisen toimivuudesta työmotivaation ja työhön sitoutumisen tukena. Tutkimuksen tietoperusta piti sisällään teemoja palkitsemisen kokonaisuudesta, organisaation strategioista, palkitsemisen vaikuttavuudesta ja haasteista, palkitsemisen toimivuudesta ja kehittämisestä, vastuullisesta palkitsemisesta sekä motivaatiosta ja sitoutumisesta.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2023 kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Webropol-ohjelman avulla. Kyselylomaketta jaettiin harkinnanvaraisella otannalla varhaiskasvatuksen henkilöstölle työsähköpostin sekä Facebookin Vantaan varhaiskasvattajien ja Vantaan kasvatuksen ja oppimisen toimialan ryhmien kautta huhti-toukokuun aikana. Saatuja tutkimustuloksia analysoitiin ja havainnollistettiin ryhmittelyn, vertailun ja graafisten kuvaajien sekä taulukon avuin.
Tutkimuksen avulla saatiin vastauksia tutkimuskysymyksiin sekä kehitysehdotuksina luotiin uusia toimintamalleja toimeksiantajaorganisaation palkitsemisprosessien tueksi. Tutkimuksen tekijä on havainnut, että Vantaan kaupungin tulee kehittää palkitsemisen prosessejaan toimivan palkitsemisen saavuttamiseksi. Tuloksissa ovat nousseet esiin henkilöstön palkitsemistietämyksen sekä palkitsemisviestinnän puute, kokemukset palkitsemisen epäoikeudenmukaisuudesta ja henkilöstön vähäinen osallistaminen palkitsemisen kehittämiseen. Lisäksi henkilöstö kaipaa palkitsemisen kokonaisuuteen uusia motivoivia ja työhön sitouttavia palkitsemisen tapoja sekä esihenkilöiden panosta aineettoman palkitsemisen toteuttamiseen. Tulosten perusteella tutkimuksen tekijä on kehitysehdotuksina kehittänyt uusia toimintamalleja muun muassa palkitsemisviestintään, henkilöstön osallistamiseen palkitsemisen kehittämiseen sekä esihenkilöiden rooliin palkitsemisen toteuttamisessa, joita toimeksiantaja voi hyödyntää palkitsemisensa kehittämisessä.