Kohderyhmäanalyysi digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta GreenStar Hotelleille
Ahlfors, Oskari (2023)
Ahlfors, Oskari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220664
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehtiin urheiluryhmille kohdistettu markkinointikysely GreenStar Hotels -hotelliketjulle. Opinnäytetyössä selvitettiin urheiluryhmien majoitusmieltymyksiä, ja lisäksi annetaan ehdotuksia digitaaliseen markkinointiin. Digitaalinen markkinointi on noussut tavallista markkinointia suurempaan asemaan, ja jos pienempi hotelliketju ha-luaa taistella isompia vastaan, tulee heidän panostaa siihen tehokkaasti.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tiedonkeruumenetelmää. Aineistoa hankittiin urheiluryhmille kohdistetulla sähköisellä kyselyllä. Kyselyllä haluttiin saada selville, mitä urheiluryhmät majoituspaikasta haluavat ja miten he etsivät tietoa eri majoituspaikoista. Kyselyyn vastattiin nimettömästi, joten yksittäisen vastaajan yhdistäminen vastauksiin ei ole mahdollista.
Kyselyllä saatiin selville urheiluryhmille tärkeimmistä majoitukseen liittyvistä ominaisuuk-sista. Kyselyssä ilmeni, että urheiluryhmät eivät ole tietoisia tarjoushinnoista. Mieluisin tapa, miten heihin voisi jatkossa olla yhteydessä, oli sähköposti. Kyselyn tulosten perus-teella GreenStarin on helppo keskittää markkinointiaan urheiluryhmille. Opinnäytetyössä annettiin myös ehdotuksia tehtävistä markkinointitoimenpiteistä digitaalisen markkinoin-nin näkökulmasta, kuten hakusanamainonta ja urheiluryhmille kohdennettu sähköposti-markkinointi.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tiedonkeruumenetelmää. Aineistoa hankittiin urheiluryhmille kohdistetulla sähköisellä kyselyllä. Kyselyllä haluttiin saada selville, mitä urheiluryhmät majoituspaikasta haluavat ja miten he etsivät tietoa eri majoituspaikoista. Kyselyyn vastattiin nimettömästi, joten yksittäisen vastaajan yhdistäminen vastauksiin ei ole mahdollista.
Kyselyllä saatiin selville urheiluryhmille tärkeimmistä majoitukseen liittyvistä ominaisuuk-sista. Kyselyssä ilmeni, että urheiluryhmät eivät ole tietoisia tarjoushinnoista. Mieluisin tapa, miten heihin voisi jatkossa olla yhteydessä, oli sähköposti. Kyselyn tulosten perus-teella GreenStarin on helppo keskittää markkinointiaan urheiluryhmille. Opinnäytetyössä annettiin myös ehdotuksia tehtävistä markkinointitoimenpiteistä digitaalisen markkinoin-nin näkökulmasta, kuten hakusanamainonta ja urheiluryhmille kohdennettu sähköposti-markkinointi.