Matkamessujen sosiaalisen median suunnitelma
Lampinen, Venla (2023)
Lampinen, Venla
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116522
Tiivistelmä
Viime vuosien aikana sosiaalisen median eri alustoista on tullut olennainen osa yritysten markkinointistrategioita, sillä ne tarjoavat kustannustehokkaan tavan tavoittaa laajan ja monipuolinen yleisön. Kunkin alustan ainutlaatuisia ominaisuuksia hyödyntämällä yritykset voivat luoda kiinnostavaa sisältöä, saada näkyvyyttä ja olla vuorovaikutuksessa potentiaalisten ja jo olemassa olevien asiakkaidensa kanssa. Sosiaalisen median tehokas hyödyntäminen liiketoiminnassa vaatii kuitenkin huolellista suunnittelua, johdonmukaista toteutusta sekä alustan yleisön ja algoritmien syvällistä ymmärtämistä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Matkamessuille sosiaalisen median suunnitelma, joka tukisi tapahtumaa ympärivuotisesti liiketoiminnallisesti sekä kuluttaja- että näytteilleasettajamarkkinoinnissa. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Suomen Messut Oyj. Idea ja tarve opinnäytetyöhön syntyi kirjoittajan työharjoittelun aikana toimeksiantajalla syksyllä 2022, kun havaittiin resurssien vähäisyys ja suunnitelmallisuuden puuttuminen. Sosiaalisen median suunnitelman kanaviksi valikoitui Facebook ja Instagram.
Opinnäytetyössä perehdyttiin ensin tietoperustan avulla sosiaalisen median suunnitteluun. Tietoperusta esitteli tärkeimmät markkinoinnin osa-alueet kehittämistyössä. Tietoperustassa esiteltiin markkinoinnin eri osa-alueita ja -mittareita, internetin käyttöä Suomessa ja maailmalla, podcastia, sekä vaikuttajamarkkinointia. Kehittämismenetelminä opinnäytetyössä käytettiin SWOT-analyysia, benchmarkingia ja kolmea haastattelua. Jokaisessa kehittämismenetelmässä tutkittiin eri tavalla Matkamessujen sosiaalista mediaa. SWOT-analyysissa analysoitiin heikkouksia ja vahvuuksia, benchmarkingissa vertailtiin muihin matkailualan tapahtumiin, ja haastattelut antoivat kolmen eri asiantuntijan näkökulmat aiheeseen.
Tietoperustan ja kehittämismenetelmien avulla saatiin luotua sähköinen sosiaalisen median opas Matkamessuille, joka antaa ideoita ja toimintatavat tulevaisuuden työskentelylle. Oppaassa on seitsemän kappaletta ja 14 sivua. Oppaassa käydään läpi kohderyhmiä, vuosikelloa, sisältöjä, podcastia, vaikuttajamarkkinointia, toimintatapoja ja mittaamista. Ulkopuolisten henkilöiden sekä toimeksiantajan palautteen mukaan, oppaasta saatiin luotua informatiivinen, mutta tiivis, visuaalisesti hieno ja helposti luettava.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Matkamessuille sosiaalisen median suunnitelma, joka tukisi tapahtumaa ympärivuotisesti liiketoiminnallisesti sekä kuluttaja- että näytteilleasettajamarkkinoinnissa. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Suomen Messut Oyj. Idea ja tarve opinnäytetyöhön syntyi kirjoittajan työharjoittelun aikana toimeksiantajalla syksyllä 2022, kun havaittiin resurssien vähäisyys ja suunnitelmallisuuden puuttuminen. Sosiaalisen median suunnitelman kanaviksi valikoitui Facebook ja Instagram.
Opinnäytetyössä perehdyttiin ensin tietoperustan avulla sosiaalisen median suunnitteluun. Tietoperusta esitteli tärkeimmät markkinoinnin osa-alueet kehittämistyössä. Tietoperustassa esiteltiin markkinoinnin eri osa-alueita ja -mittareita, internetin käyttöä Suomessa ja maailmalla, podcastia, sekä vaikuttajamarkkinointia. Kehittämismenetelminä opinnäytetyössä käytettiin SWOT-analyysia, benchmarkingia ja kolmea haastattelua. Jokaisessa kehittämismenetelmässä tutkittiin eri tavalla Matkamessujen sosiaalista mediaa. SWOT-analyysissa analysoitiin heikkouksia ja vahvuuksia, benchmarkingissa vertailtiin muihin matkailualan tapahtumiin, ja haastattelut antoivat kolmen eri asiantuntijan näkökulmat aiheeseen.
Tietoperustan ja kehittämismenetelmien avulla saatiin luotua sähköinen sosiaalisen median opas Matkamessuille, joka antaa ideoita ja toimintatavat tulevaisuuden työskentelylle. Oppaassa on seitsemän kappaletta ja 14 sivua. Oppaassa käydään läpi kohderyhmiä, vuosikelloa, sisältöjä, podcastia, vaikuttajamarkkinointia, toimintatapoja ja mittaamista. Ulkopuolisten henkilöiden sekä toimeksiantajan palautteen mukaan, oppaasta saatiin luotua informatiivinen, mutta tiivis, visuaalisesti hieno ja helposti luettava.