Visionen om Chop Up: hitta problemet för lösningen - att bekräfta ett behov och skapa ett värdeerbjudande
Mattsson, Jack; Bergström, Jonathan (2023)
Mattsson, Jack
Bergström, Jonathan
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614575
Tiivistelmä
Det här arbetet har sin grund i en affärsidé för ett fiktivt startup bolag kallat Chop Up som
bearbetar lokalt producerade grödor för försäljning till lokala restauranger och storkök.
Arbetet kretsar kring att undersöka om det finns ett behov på marknaden som Chop Up kan
uppfylla och att utveckla ett värdeerbjudande. Undersökningen är kvalitativ och utförd
genom personliga intervjuer och med stöd av teori baserad kring värde och värdeerbjudande.
I arbetets empirikapitel identifierar vi våra målkunders olika pain och gain punkter med
utgång från intervjudatan och vi tittar även på åtgång och attityd kring den tilltänkta
produkten. Genom analys av insamlade intervjudata har vi utvecklat ett värdeerbjudande där
kvalitet, daglig leverans och lokala grödor är viktiga attribut. Slutsatsen visar att
undersökningens resultat är positivt i den bemärkelse att vi har identifierat ett behov på
marknaden för Chop Ups verksamhet. Men för att uppfylla det identifierade behovet gäller
det att kunna leverera på det framtagna värdeerbjudandet.
Vidare och utanför den här undersökningens ramar skulle nästa steg innan uppstart av
företaget vara att genomföra en konkurrentanalys, arbeta med ekonomistyrning och utveckla
någon form av marknadssegmentering.
bearbetar lokalt producerade grödor för försäljning till lokala restauranger och storkök.
Arbetet kretsar kring att undersöka om det finns ett behov på marknaden som Chop Up kan
uppfylla och att utveckla ett värdeerbjudande. Undersökningen är kvalitativ och utförd
genom personliga intervjuer och med stöd av teori baserad kring värde och värdeerbjudande.
I arbetets empirikapitel identifierar vi våra målkunders olika pain och gain punkter med
utgång från intervjudatan och vi tittar även på åtgång och attityd kring den tilltänkta
produkten. Genom analys av insamlade intervjudata har vi utvecklat ett värdeerbjudande där
kvalitet, daglig leverans och lokala grödor är viktiga attribut. Slutsatsen visar att
undersökningens resultat är positivt i den bemärkelse att vi har identifierat ett behov på
marknaden för Chop Ups verksamhet. Men för att uppfylla det identifierade behovet gäller
det att kunna leverera på det framtagna värdeerbjudandet.
Vidare och utanför den här undersökningens ramar skulle nästa steg innan uppstart av
företaget vara att genomföra en konkurrentanalys, arbeta med ekonomistyrning och utveckla
någon form av marknadssegmentering.