Baletinopettajan työkalupakki: ideoita ja vaihtoehtoja baletin perinteisen tuntirakenteen rinnalle
Kelloniemi, Julia; Raatikainen, Clara (2023)
Kelloniemi, Julia
Raatikainen, Clara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514238
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda konkreettisia ideoita ja harjoituksia baletin perinteisen tuntirakenteen rinnalle. Työn tekijöiden pyrkimyksenä oli vahvistaa omaa pedagogista osaamistaan, sekä laajentaa heidän balettikäsitystään. Opinnäytetyössä haluttiin tiedustella ajatuksia baletin tuntirakenteesta ja luovien menetelmien käytöstä. Tämän lisäksi kyselyssä selvitettiin, millaisia lajikohtaisia haasteita balettiin liittyy.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, joka on perustunut uudistamiseen ja innovatiiviseen toimintaan. Kehittämistyössä syvennyttiin balettiin ja sen traditioihin sekä pedagogiikkaan lähdemateriaalien avulla. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin myös tehtyä kyselyä, jossa hyödynnettiin kvantitatiivisen- sekä kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Lähdemateriaalien, kyselyn tulosten sekä tekijöiden kokemusten perusteella luotiin opinnäytetyötä ja käytännön työelämää tukeva opas; Baletinopettajan työkalupakki.
Opinnäytetyössä tultiin seuraavanlaisiin johtopäätöksiin. Baletin perinteinen tuntirakenne Vaganova-metodiin pohjautuen on hyvin pitkälle harkittu ja sen sisältö on perusteltu. Erilaisia oppimistyylejä voisi huomioida paremmin pedagogisesta näkökulmasta, jotta opetus ei perustuisi suurimmaksi osaksi mallioppimiseen. Baletin traditiot näkyvät edelleen vahvasti, ja lajin haastavuus korostui myös kyselyn vastauksista. Opettajan omalla luovuuden käytöllä voi saada paljon mielekkyyttä ja vaihtelevuutta aikaan baletin tuntirakenteeseen ja sen sisältöön. Abstract
The aim of this thesis was to create ideas and exercises alongside a traditional structure of a ballet class. The authors aimed to strengthen their own pedagogical skills and expand their understanding of ballet. The thesis sought to inquire about the thoughts of ballet enthusiasts and professionals regarding the structure of a ballet class, the use of creativity, and the specific challenges of the genre.
The thesis was carried out as a research and development project based on innovation and creative action. The development work delved into ballet and its traditions, as well as pedagogy through source materials. The data collection method included a survey that fulfilled both quantitative and qualitative research characteristics. Based on the source materials, survey results, and the authors’ experiences, a ballet teacher’s toolkit was created to support practical work in the field.
The following conclusions were made in the thesis. A traditional structure of a ballet class based on the Vaganova method is well thought out, and its content is justified. Different learning styles could be better accounted for from a pedagogical perspective, so that instructions do not rely primarily on modeling. Ballet traditions are still strongly present, and the genre’s difficulty was emphasized in the survey responses. Teachers can bring much meaning and variety to the structure and content of a ballet class through their own use of creativity.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda konkreettisia ideoita ja harjoituksia baletin perinteisen tuntirakenteen rinnalle. Työn tekijöiden pyrkimyksenä oli vahvistaa omaa pedagogista osaamistaan, sekä laajentaa heidän balettikäsitystään. Opinnäytetyössä haluttiin tiedustella ajatuksia baletin tuntirakenteesta ja luovien menetelmien käytöstä. Tämän lisäksi kyselyssä selvitettiin, millaisia lajikohtaisia haasteita balettiin liittyy.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, joka on perustunut uudistamiseen ja innovatiiviseen toimintaan. Kehittämistyössä syvennyttiin balettiin ja sen traditioihin sekä pedagogiikkaan lähdemateriaalien avulla. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin myös tehtyä kyselyä, jossa hyödynnettiin kvantitatiivisen- sekä kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Lähdemateriaalien, kyselyn tulosten sekä tekijöiden kokemusten perusteella luotiin opinnäytetyötä ja käytännön työelämää tukeva opas; Baletinopettajan työkalupakki.
Opinnäytetyössä tultiin seuraavanlaisiin johtopäätöksiin. Baletin perinteinen tuntirakenne Vaganova-metodiin pohjautuen on hyvin pitkälle harkittu ja sen sisältö on perusteltu. Erilaisia oppimistyylejä voisi huomioida paremmin pedagogisesta näkökulmasta, jotta opetus ei perustuisi suurimmaksi osaksi mallioppimiseen. Baletin traditiot näkyvät edelleen vahvasti, ja lajin haastavuus korostui myös kyselyn vastauksista. Opettajan omalla luovuuden käytöllä voi saada paljon mielekkyyttä ja vaihtelevuutta aikaan baletin tuntirakenteeseen ja sen sisältöön.
The aim of this thesis was to create ideas and exercises alongside a traditional structure of a ballet class. The authors aimed to strengthen their own pedagogical skills and expand their understanding of ballet. The thesis sought to inquire about the thoughts of ballet enthusiasts and professionals regarding the structure of a ballet class, the use of creativity, and the specific challenges of the genre.
The thesis was carried out as a research and development project based on innovation and creative action. The development work delved into ballet and its traditions, as well as pedagogy through source materials. The data collection method included a survey that fulfilled both quantitative and qualitative research characteristics. Based on the source materials, survey results, and the authors’ experiences, a ballet teacher’s toolkit was created to support practical work in the field.
The following conclusions were made in the thesis. A traditional structure of a ballet class based on the Vaganova method is well thought out, and its content is justified. Different learning styles could be better accounted for from a pedagogical perspective, so that instructions do not rely primarily on modeling. Ballet traditions are still strongly present, and the genre’s difficulty was emphasized in the survey responses. Teachers can bring much meaning and variety to the structure and content of a ballet class through their own use of creativity.