Hematologian syventävien tenttien kysymyspankin laatiminen bioanalyytikko-opiskelijoille
Palo, Jenna; Vuorinen, Pihla (2023)
Palo, Jenna
Vuorinen, Pihla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313352
Tiivistelmä
Opiskelijoiden osallistaminen verkko-opintojen suunnitteluun on huomionarvoinen vaihtoehto, sillä opiskelijat hahmottavat hyvin sen, minkälaista tietoa he tarvitsevat oman ammattiosaamisensa kehittämiseksi. Tässä opinnäytetyössä opiskelijoilta opiskelijoille -periaate toteutui käytännössä, sillä tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia sähköinen kysymyspankki hematologian syventäviä opintoja suorittaville bioanalyytikko-opiskelijoille Turun ammattikorkeakoulussa. Tässä opinnäytetyössä laaditun kysymyspankin tavoite on ennen kaikkea helpottaa ja nopeuttaa tenttien tarkistusprosessia. Valmiin kysymyspankin käyttöönotto mahdollistaa tenttien tekotavan vaihdoksen perinteisestä salitentistä missä ja milloin vain tehtävissä olevaan verkkotenttiin. Tämän opinnäytetyön tuotoksena luotiin lähes 300 kysymystä sisältävä kysymyspankki, joka tarjoaa joustavan ja mukautettavissa olevan vaihtoehdon hematologiaan syventyvien opiskelijoiden osaamisen arviointiin ajasta ja paikasta riippumatta. Kysymyspankkiin perustuvia tenttejä suorittamalla hematologiaan syventyvät bioanalyytikko-opiskelijat saavat mahdollisuuden edistää opintojaan heille itselleen parhaiten sopivalla aikataululla, mikä mahdollistaa esimerkiksi töissä käymisen opintojen ohella. Involving students in the planning of online studies is a viable option, because the students themselves have a good idea of what kind of information they need to develop their professional competence. In this thesis, the student-to-student principle was put into practice, as the objective of the thesis was to create an electronical question bank for the advanced-level hematology exams for Biomedical Laboratory Science students in Turku University of Applied Sciences. The goal of the question bank constructed in this thesis is to speed up the whole exam review process. The implementation of the ready-made question bank enables a change in replacing a traditional classroom exam with an online exam that can be taken anywhere and anytime. As a result of this thesis, a question bank containing almost 300 questions was created offering a flexible and adaptable option for assessing the knowledge of students taking advanced studies in hematology, regardless of time and place. With the help of the question bank, Biomedical Laboratory Science students are given the opportunity to advance their studies with a schedule that suits them best, enabling the students e.g., to work alongside their studies.