Pk-yrityksen laadunhallintajärjestelmän uudistaminen
Pietikäinen, Annika (2023)
Pietikäinen, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112430
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella kohdeyrityksen tämänhetkistä laadunhallintajärjestelmää ja kartoittaa yrityksen laadunhallinnan lähtötilanne. Tavoitteena oli myös tarkastella ISO 9001:2015 -standardissa määritettyjä vaatimuksia ja uudistaa yrityksen laadunhallintajärjestelmä ISO 9001:2015 -laatustandardin vaatimuksia vastaavaksi. Tavoitteena oli luoda standardin vaatimat dokumentit ja prosessit vahvistaen kohdeyrityksen sisäistä laatuajattelua. Tavoitteeksi nousi myös laatukäsikirjan päivitys. Opinnäytetyön liitteet määritettiin salaisiksi.
Laadunhallintajärjestelmän uudistamisessa pohjatietona käytettiin ISO 9001:2015 -standardin asettamia vaatimuksia yrityksen laadunhallintajärjestelmälle. Pohjatietona käytettiin myös alan kirjallisuutta laadunhallinnan teoriasta. Tiedonhankintamenetelmiä olivat alan kirjallisuus, prosessien havainnointi ja haastattelut. Havainnoinnin ja haastattelujen aikana kerättyjen tietojen perusteella suunniteltiin olemassa olevaan laatujärjestelmään toteutettavat muutokset ja uudistukset.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykseen saatiin luotua laadunhallintajärjestelmälle pohja, josta kohdeyritys jatkaa laatujärjestelmän kehittämistä. ISO 9001:2015 -laatustandardin vaatimukset täyttyvät suurimmalta osin, mutta kaikkia käytäntöjä ei ehditty ottaa käyttöön. Työn tuloksena oli laadunhallintajärjestelmä, jossa huomioitiin kohdeyrityksen tarpeet ja käytännöt, jotta laadunhallintajärjestelmästä tulee osa yrityksen toimintaa. Yritykselle luotiin laatukäsikirjan pohja, jonka päivitystä kohdeyrityksessä jatketaan.
Laadunhallintajärjestelmän uudistamisessa pohjatietona käytettiin ISO 9001:2015 -standardin asettamia vaatimuksia yrityksen laadunhallintajärjestelmälle. Pohjatietona käytettiin myös alan kirjallisuutta laadunhallinnan teoriasta. Tiedonhankintamenetelmiä olivat alan kirjallisuus, prosessien havainnointi ja haastattelut. Havainnoinnin ja haastattelujen aikana kerättyjen tietojen perusteella suunniteltiin olemassa olevaan laatujärjestelmään toteutettavat muutokset ja uudistukset.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykseen saatiin luotua laadunhallintajärjestelmälle pohja, josta kohdeyritys jatkaa laatujärjestelmän kehittämistä. ISO 9001:2015 -laatustandardin vaatimukset täyttyvät suurimmalta osin, mutta kaikkia käytäntöjä ei ehditty ottaa käyttöön. Työn tuloksena oli laadunhallintajärjestelmä, jossa huomioitiin kohdeyrityksen tarpeet ja käytännöt, jotta laadunhallintajärjestelmästä tulee osa yrityksen toimintaa. Yritykselle luotiin laatukäsikirjan pohja, jonka päivitystä kohdeyrityksessä jatketaan.