Miten perehdytystä voidaan kehittää korkeakoulun opetushenkilöstöä paremmin tukevaksi? : Perehdytyssuunnitelma Centria-ammattikorkeakoulun opetushenkilöstölle
Väätäinen, Juulia (2023)
Väätäinen, Juulia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912186
Tiivistelmä
Tässä toiminallisessa opinnäytetyössä kehitettiin ammattikorkeakoulun perehdyttämistä opetushenkilöstöä paremmin tukevaksi. Ensimmäisenä tavoitteena oli laatia tietoperusta. Toisena tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan perehdyttämisen nykytilaa opetushenkilöstön haastattelujen ja käytössä olevien perehdytysmateriaalien analysoinnin avulla. Kolmantena tavoitteena oli luoda perehdytyssuunnitelma toimeksiantaja Centria-ammattikorkeakoululle.
Työn tietoperustassa käsiteltiin henkilöstöjohtamista ja siihen tärkeänä osana kuuluvaa perehdytystä. Perehdytyksessä käytiin läpi lainsäädäntöä, tavoitteita ja hyötyjä sekä haasteita. Lisäksi käsiteltiin perehdytysprosessin etenemistä, perehdytyssuunnitelman laatimista ja koulutusorganisaation perehdyttämisen erityispiirteitä.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostuu Centrian perehdyttämisen materiaaleista, henkilöstöpäällikön kanssa käydyistä keskusteluista ja opetushenkilöstön haastatteluaineistosta. Haastatteluissa tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa hyödynnettiin tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Teemahaastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina. Niihin valittiin opettajia, jotka olivat aloittaneet opetustyön Centria-ammattikorkeakoulussa elokuun 2020 jälkeen. Haastattelujen tavoitteena oli löytää mahdolliset kehitystarpeet ja ymmärtää opettajien kokemuksia perehdyttämisen osalta. Opinnäytetyön tutkimusaineistoa hyödynnettiin perehdytyssuunnitelman tekemisessä.
Perehdyttäminen on tärkeä osa yrityksen henkilöstöjohtamista ja sen tavoitteena on luoda uudelle työntekijälle mahdollisimman hyvät edellytykset työn tekemiseen ja työyhteisössä toimimiseen. Perehdyttämisen nykytilan analysointi sekä tehty haastattelututkimus osoittivat, että perehdytysprosessi vaatii kehittämistä, mikä tarkoittaa organisoidumpaa ja systemaattisempaa perehdytysprosessia, enemmän käytettävissä olevia resursseja, selkeämmän perehdytyssuunnitelman sekä perehdytyksen jälkeisen arviointikeskustelun käyttöönottoa. Tämän työn toiminnallisena lopputuloksena syntyi perehdytyssuunnitelma, joka on kehitetty enemmän Centrian opetushenkilöstön perehdyttämistä tukevaksi. Suunnitelmaa tullaan hyödyntämään käynnissä olevan perehdytysprosessin kehitystyössä.
Työn tietoperustassa käsiteltiin henkilöstöjohtamista ja siihen tärkeänä osana kuuluvaa perehdytystä. Perehdytyksessä käytiin läpi lainsäädäntöä, tavoitteita ja hyötyjä sekä haasteita. Lisäksi käsiteltiin perehdytysprosessin etenemistä, perehdytyssuunnitelman laatimista ja koulutusorganisaation perehdyttämisen erityispiirteitä.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostuu Centrian perehdyttämisen materiaaleista, henkilöstöpäällikön kanssa käydyistä keskusteluista ja opetushenkilöstön haastatteluaineistosta. Haastatteluissa tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa hyödynnettiin tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Teemahaastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina. Niihin valittiin opettajia, jotka olivat aloittaneet opetustyön Centria-ammattikorkeakoulussa elokuun 2020 jälkeen. Haastattelujen tavoitteena oli löytää mahdolliset kehitystarpeet ja ymmärtää opettajien kokemuksia perehdyttämisen osalta. Opinnäytetyön tutkimusaineistoa hyödynnettiin perehdytyssuunnitelman tekemisessä.
Perehdyttäminen on tärkeä osa yrityksen henkilöstöjohtamista ja sen tavoitteena on luoda uudelle työntekijälle mahdollisimman hyvät edellytykset työn tekemiseen ja työyhteisössä toimimiseen. Perehdyttämisen nykytilan analysointi sekä tehty haastattelututkimus osoittivat, että perehdytysprosessi vaatii kehittämistä, mikä tarkoittaa organisoidumpaa ja systemaattisempaa perehdytysprosessia, enemmän käytettävissä olevia resursseja, selkeämmän perehdytyssuunnitelman sekä perehdytyksen jälkeisen arviointikeskustelun käyttöönottoa. Tämän työn toiminnallisena lopputuloksena syntyi perehdytyssuunnitelma, joka on kehitetty enemmän Centrian opetushenkilöstön perehdyttämistä tukevaksi. Suunnitelmaa tullaan hyödyntämään käynnissä olevan perehdytysprosessin kehitystyössä.