Webauton käytettävyys ja sen kehittäminen
Liukkonen, Milla; Pekkanen, Ville (2023)
Liukkonen, Milla
Pekkanen, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711237
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Webauto-sovelluksen käytettävyyden taso käyttäjien näkökulmasta sekä kuinka sovelluksen käytettävyyttä voitaisiin parantaa. Työn tavoitteena oli luoda kerättävän aineiston pohjalta konkreettinen kehityssuunnitelma sovellukselle. Päätutkimuskysymys oli, kuinka Webauton käytettävyyttä voidaan kehittää. Tukikysymyksiä olivat, mikä on käytettävyyden nykytilanne, minkälaisia käytettävyysongelmia sovelluksen käytössä nousee esille sekä miten sovelluksen käytettävyysongelmia voisi ratkaista. Työn toimeksiantajana toimi torniolainen Datadrivers Oy.
Työn tietoperustan keskeiset käsitteet olivat käytettävyys, käyttöliittymäsuunnittelu sekä käytettävyystutkimus. Tietoperustan lähteinä toimivat alan ammattilaisten kirjat, artikkelit sekä verkkojulkaisut. Opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Aineiston keruu toteutettiin verkossa Zeffi-kyselytyökalulla luodulla kyselyllä. Kyselyn vastaajat olivat Webauto-sovelluksen käyttäjiä. Kertynyt aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Aineiston perusteella Webautolle luotiin konkreettinen kehityssuunnitelma, joka luovutettiin toimeksiantajalle työn valmistuttua.
Kyselyn tuloksista selviää, että käyttäjät mielsivät sovelluksen käytön suhteellisen helpoksi. Tuloksista voi päätellä, että käyttäjät saavat päivittäisessä työssään tarvittavat toiminnot tehtyä mutta toimintojen helppoutta ja tehokkuutta voisi parantaa. Työn tuloksia voidaan hyödyntää sovelluksen käytettävyyden kehittämisessä.
Työn tietoperustan keskeiset käsitteet olivat käytettävyys, käyttöliittymäsuunnittelu sekä käytettävyystutkimus. Tietoperustan lähteinä toimivat alan ammattilaisten kirjat, artikkelit sekä verkkojulkaisut. Opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Aineiston keruu toteutettiin verkossa Zeffi-kyselytyökalulla luodulla kyselyllä. Kyselyn vastaajat olivat Webauto-sovelluksen käyttäjiä. Kertynyt aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Aineiston perusteella Webautolle luotiin konkreettinen kehityssuunnitelma, joka luovutettiin toimeksiantajalle työn valmistuttua.
Kyselyn tuloksista selviää, että käyttäjät mielsivät sovelluksen käytön suhteellisen helpoksi. Tuloksista voi päätellä, että käyttäjät saavat päivittäisessä työssään tarvittavat toiminnot tehtyä mutta toimintojen helppoutta ja tehokkuutta voisi parantaa. Työn tuloksia voidaan hyödyntää sovelluksen käytettävyyden kehittämisessä.