Ostosta maksuun -prosessin kehittäminen
Limnell, Henna (2023)
Limnell, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110158
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin viime vuosien aikana merkittävää kasvua saavuttaneelle yritykselle, jonka strategia painottuu uusiutuvan energian palveluiden tuottamiseen. Yrityksen kasvun ja nykyisen järjestelmän vanhennuttua on tullut tarve päivittää vanha toiminnanohjausjärjestelmä uuteen. Uusi järjestelmä tuo muutoksia myös hankintajärjestelmään, joka vaihtuu nykyisestä erillisestä integroidusta järjestelmästä osaksi toiminnanohjausjärjestelmää. Parhaimmillaan toimivan hankintaprosessin ja sen käytössä olevien järjestelmien avulla voidaan tuottaa merkittävää arvoa liiketoiminnan ydintekemiselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää nykyistä ostosta maksuun -prosessia mahdollisimman hyvin liiketoimintojen tarpeita tukevaksi ja kehittää sen mittareita.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi valittiin konstruktiivisia piirteitä omaava tapaustutkimus. Tapaustutkimus soveltui hyvin kehittämistyöhön, koska tavoitteena oli perehtyä ja tuottaa syvällistä ja yksityiskohtaista tietoa kohdeyrityksen ostosta maksuun -prosessista. Tutkimus oli osittain konstruktiivinen, koska sillä tavoiteltiin konkreettista tuotosta muodostamalla prosessikuvaus ja mittarit uudelle ostosta maksuun -prosessille. Tutkimusmenetelmät olivat kvalitatiivisia eli laadullisiksi menetelmiksi luokiteltuja ja niitä olivat haastattelut, prosessikarttojen piirtäminen, havainnointi ja työpajamenetelmä. Tutkimusmenetelmien avulla saatiin yksityiskohtaista tietoa prosessin nykytilasta ja sen ongelmakohdista, jotka huomioitiin uuden prosessin muodostamisessa.
Tutkimus eteni suunnitelman mukaisesti ja tavoitteet saavutettiin. Tutkimustulosten perusteella nykyisen ostosta maksuun -prosessin ongelmakohdat liittyvät siihen, että toimintoja tehdään hajanaisesti eri järjestelmissä. Uuden prosessin mukainen toimintatapa perustuu siihen, että kaikki toiminnot tehdään samassa järjestelmässä kilpailutuksesta aina laskun kohdistukseen asti. Tämä mahdollistaa liiketoiminnoille säästöjä prosessin sujuvoittamisen ja sopimusten ehtojen ja hintojen noudattamisen kautta.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi valittiin konstruktiivisia piirteitä omaava tapaustutkimus. Tapaustutkimus soveltui hyvin kehittämistyöhön, koska tavoitteena oli perehtyä ja tuottaa syvällistä ja yksityiskohtaista tietoa kohdeyrityksen ostosta maksuun -prosessista. Tutkimus oli osittain konstruktiivinen, koska sillä tavoiteltiin konkreettista tuotosta muodostamalla prosessikuvaus ja mittarit uudelle ostosta maksuun -prosessille. Tutkimusmenetelmät olivat kvalitatiivisia eli laadullisiksi menetelmiksi luokiteltuja ja niitä olivat haastattelut, prosessikarttojen piirtäminen, havainnointi ja työpajamenetelmä. Tutkimusmenetelmien avulla saatiin yksityiskohtaista tietoa prosessin nykytilasta ja sen ongelmakohdista, jotka huomioitiin uuden prosessin muodostamisessa.
Tutkimus eteni suunnitelman mukaisesti ja tavoitteet saavutettiin. Tutkimustulosten perusteella nykyisen ostosta maksuun -prosessin ongelmakohdat liittyvät siihen, että toimintoja tehdään hajanaisesti eri järjestelmissä. Uuden prosessin mukainen toimintatapa perustuu siihen, että kaikki toiminnot tehdään samassa järjestelmässä kilpailutuksesta aina laskun kohdistukseen asti. Tämä mahdollistaa liiketoiminnoille säästöjä prosessin sujuvoittamisen ja sopimusten ehtojen ja hintojen noudattamisen kautta.