Mä oon, kuka mä oon: erityistä tukea tarvitsevien nuorten seksuaali- ja sukupuoli-identiteetin pohdinnan vahvistaminen
Ruokamo, Hanna-Reetta (2023)
Ruokamo, Hanna-Reetta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286853
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa nuorten seksuaali- ja sukupuoli-identiteetin pohdintaa erityisammattiopisto Luovissa. Opiskelijoiden keskuudessa oli noussut tarve ajankohtaiselle ja selkokieliselle seksuaalikasvatukselle seksuaali- ja sukupuolen moninaisuuteen liittyen. Yhteiskunnassa vallitsevat vahvat sukupuolinormit, mutta sukupuolen moninaisuudesta puhutaan aiempaa enemmän. Käsitteiden avaamisella selkokielellä turvattiin erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden seksuaalioikeuksia. Seksuaalioikeudet ovat perusta tälle opinnäytetyölle, sillä seksuaalioikeudet sisältyvät ihmisoikeuksiin.
Opinnäytetyöprosessin aikana järjestettiin kolme seksuaali- ja sukupuolen moninaisuuteen liittyvää työpajaa. Opinnäytetyön toteuttamisessa käytettiin seksuaalikasvatuksellisia ja osallistavia menetelmiä. Seksuaalikasvatuksessa yhteistyökumppanina oli Luovissa työskentelevä juuri valmistunut seksuaalineuvoja. Osallistavina menetelminä käytettiin nuorten itse suunnittelemaa luovaa työpajaa. Työpajoihin osallistui kolme opiskelijaa ja yksi avustaja. Työpajojen ryhmästä muodostui pieni ja tiivis joukko, mikä edisti luottamuksellisen ja keskustelevan ilmapiirin syntymistä. Seksuaalineuvoja vastaanotettiin työpajoihin hyvin ja opiskelijat arvostivat hänen vierailuaan.
Toteutetut työpajat vahvistivat nuorten seksuaalisuuteen ja sukupuolen moninaisuuteen liittyvää pohdintaa. Opinnäytetyön tuotoksina syntyi selkokielistä seksuaalikasvatuksellista materiaalia ja nuorten itse suunnittelemia yhdenvertaisuuteen kannustavia julisteita. Opinnäytetyön aihe osui relevanttiin ajankohtaiseen nuorten elämään liittyvään asiaan. Opinnäytetyöllä mahdollistettiin nuorten seksuaali- ja sukupuoli-identiteetin turvallista rakentumista. Seksuaali- ja sukupuolen moninaisuuteen liittyvien käsitteiden avautuminen lisäsivät ymmärrystä itseen ja muihin. Opinnäytetyötä jatkokehitettiin järjestämällä työpajojen jälkeen seksuaalikasvatuksellinen hyvinvointipäivä kaikille yksikön luokille. Hyvinvointipäivään järjestettiin yhteistyössä oppilaitoksen työntekijöiden kanssa työpajoja, joiden aiheet olivat ehkäisy, turvataidot ja suhteet. Opinnäytetyöhöni osallistuneet nuoret saivat laadukasta seksuaalikasvatusta ja tietoa oikeuksistaan, jotta he pystyvät tiedostamaan yhteiskunnassa esiintyviä rakenteita. Parhaimmillaan he pystyvät jatkossa itse vaikuttamaan yhteiskunnassa hiljalleen muuttuviin asenteisiin ja puolustamaan omia oikeuksiaan. The purpose of this thesis was to strengthen the consideration of young people's sexual and gender identity at the special vocational college Luovi. The educational institution had a growing need for up-to-date and understandable access to information among the students. Strong gender norms prevail in our society, but gender diversity is discussed more than ever. The sexual rights of persons in need of exceptional support were protected by opening the concepts with plain language. Sexual rights are the basis for this thesis as they are part of human rights.
During the thesis process, three workshops about sexual diversity and gender diversity were organized. Sexual education and participatory methods were used in the implementation of the thesis. A freshly graduated sexual counsellor working at Luovi, took part in sexual education. A creative workshop designed by young people was used as a participatory method. Three students and one assistant participated in the workshops. The group of workshops formed a small and close-knit group, which promoted the creation of a confidential and conversational atmosphere. Sexual counselling was well received in the workshops, and students appreciated it.
The implemented workshops strengthened the thinking related to the sexuality of young people and the pluralism of gender. Few of the thesis results were sexual education material in plain language and posters encouraging equality designed by young people. The thesis was further developed by organizing a sexual education welfare day for all unit classes after the workshops. The welfare day, workshops were organized in cooperation with the employees of the educational institution. The topics of the day were contraception, safety skills, socializing and relationships. The young people who participated in this research received high-quality sexual education and information about their rights. This increased their awareness, of the existing structures of our society. They will be able to influence the slowly changing attitudes in society and defend their rights.
Opinnäytetyöprosessin aikana järjestettiin kolme seksuaali- ja sukupuolen moninaisuuteen liittyvää työpajaa. Opinnäytetyön toteuttamisessa käytettiin seksuaalikasvatuksellisia ja osallistavia menetelmiä. Seksuaalikasvatuksessa yhteistyökumppanina oli Luovissa työskentelevä juuri valmistunut seksuaalineuvoja. Osallistavina menetelminä käytettiin nuorten itse suunnittelemaa luovaa työpajaa. Työpajoihin osallistui kolme opiskelijaa ja yksi avustaja. Työpajojen ryhmästä muodostui pieni ja tiivis joukko, mikä edisti luottamuksellisen ja keskustelevan ilmapiirin syntymistä. Seksuaalineuvoja vastaanotettiin työpajoihin hyvin ja opiskelijat arvostivat hänen vierailuaan.
Toteutetut työpajat vahvistivat nuorten seksuaalisuuteen ja sukupuolen moninaisuuteen liittyvää pohdintaa. Opinnäytetyön tuotoksina syntyi selkokielistä seksuaalikasvatuksellista materiaalia ja nuorten itse suunnittelemia yhdenvertaisuuteen kannustavia julisteita. Opinnäytetyön aihe osui relevanttiin ajankohtaiseen nuorten elämään liittyvään asiaan. Opinnäytetyöllä mahdollistettiin nuorten seksuaali- ja sukupuoli-identiteetin turvallista rakentumista. Seksuaali- ja sukupuolen moninaisuuteen liittyvien käsitteiden avautuminen lisäsivät ymmärrystä itseen ja muihin. Opinnäytetyötä jatkokehitettiin järjestämällä työpajojen jälkeen seksuaalikasvatuksellinen hyvinvointipäivä kaikille yksikön luokille. Hyvinvointipäivään järjestettiin yhteistyössä oppilaitoksen työntekijöiden kanssa työpajoja, joiden aiheet olivat ehkäisy, turvataidot ja suhteet. Opinnäytetyöhöni osallistuneet nuoret saivat laadukasta seksuaalikasvatusta ja tietoa oikeuksistaan, jotta he pystyvät tiedostamaan yhteiskunnassa esiintyviä rakenteita. Parhaimmillaan he pystyvät jatkossa itse vaikuttamaan yhteiskunnassa hiljalleen muuttuviin asenteisiin ja puolustamaan omia oikeuksiaan.
During the thesis process, three workshops about sexual diversity and gender diversity were organized. Sexual education and participatory methods were used in the implementation of the thesis. A freshly graduated sexual counsellor working at Luovi, took part in sexual education. A creative workshop designed by young people was used as a participatory method. Three students and one assistant participated in the workshops. The group of workshops formed a small and close-knit group, which promoted the creation of a confidential and conversational atmosphere. Sexual counselling was well received in the workshops, and students appreciated it.
The implemented workshops strengthened the thinking related to the sexuality of young people and the pluralism of gender. Few of the thesis results were sexual education material in plain language and posters encouraging equality designed by young people. The thesis was further developed by organizing a sexual education welfare day for all unit classes after the workshops. The welfare day, workshops were organized in cooperation with the employees of the educational institution. The topics of the day were contraception, safety skills, socializing and relationships. The young people who participated in this research received high-quality sexual education and information about their rights. This increased their awareness, of the existing structures of our society. They will be able to influence the slowly changing attitudes in society and defend their rights.