Motivoiva keskustelu digituen lähestymistapana
Juujärvi, Soile (2023)
Juujärvi, Soile
Laurea-ammattikorkeakoulu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286835
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollossa kehitetään tällä hetkellä voimakkaasti sähköisiä palveluja. Niiden tarkoitus on parantaa palvelujen saavutettavuutta ja helpottaa elämän ja terveyden kannalta tärkeiden asioiden hoitamista. Esimerkiksi sähköinen asiointi vapauttaa jonottamisesta ruuhkaisissa terveyspalveluissa, kun asiakas voi tehdä ajanvarauksen internetissä ja uusia reseptinsä Kanta-palvelussa. Asiakkaat voivat käyttää erilaisia sähköisiä ohjelmia itsehoidon ja kuntoutuksen tukena ja tavata ammattilaisia videovastaanotolla.
Sähköisten palvelujen on ajateltu lisäävän kansalaisten yhdenvertaisuutta tukemalla asuinpaikasta riippumatonta asiointia pitkien välimatkojen Suomessa. Sähköisten palvelujen laajamittaisen käytön uskotaan myös hillitsevän sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannusten kasvua. Nämä hyvät asiat jäävät kuitenkin saavuttamatta, elleivät ihmiset halua tai osaa käyttää sähköisiä palveluja. Tämän vuoksi yhteiskunnan tulee tarjota kansalaisille digitukea eli apua ja tukea sähköisten laitteiden ja palvelujen itsenäiseen ja turvalliseen käyttöön (Valtionvarainministeriö 2017).
Sähköisten palvelujen on ajateltu lisäävän kansalaisten yhdenvertaisuutta tukemalla asuinpaikasta riippumatonta asiointia pitkien välimatkojen Suomessa. Sähköisten palvelujen laajamittaisen käytön uskotaan myös hillitsevän sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannusten kasvua. Nämä hyvät asiat jäävät kuitenkin saavuttamatta, elleivät ihmiset halua tai osaa käyttää sähköisiä palveluja. Tämän vuoksi yhteiskunnan tulee tarjota kansalaisille digitukea eli apua ja tukea sähköisten laitteiden ja palvelujen itsenäiseen ja turvalliseen käyttöön (Valtionvarainministeriö 2017).