Vahvistusoppiminen pelimoottorissa
Romanov, Mark (2023)
Romanov, Mark
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175413
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee itseoppivaa tekoälyä, koneoppimista ja tekoälyn
työkaluja pelimoottoreissa sekä niiden käyttämistapoja. Työ käsittelee myös
vahvistusoppimisen teoriaa ja sen käytäntöä pelialalla.
Työn lähtökohtana toimii kirjoittajan mielenkiinto aiheeseen sekä toimeksiantajana toimivan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Gamelab-oppimisympäristön kiinnostus siitä, miten vahvistusoppimista voisi käyttää pelimoottorien
kanssa.
Opinnäytetyön aihe on keskitetty tekoälyn toteutukseen pelimoottoreissa. Pelimoottorien tekoälyn kehitykseen pääsemiseksi ensin on käsiteltävä aiheeseen
liittyvää teoriaa.
Työssä perehdytään neuroverkkojen ja vahvistusoppimisen algoritmin teoriaan sekä tekoälyn toteutukseen pelimoottorissa. Työ on toteutettu Unity Engine pelimoottoria käyttäen. Työn ohjelmointikielenä toimi C#-ohjelmointikieli.
Opinnäytetyössä esitellään koneoppimisalgoritmeja ja erityisesti vahvistusoppimista, koska tätä algoritmityyppiä käytetään useimmiten pelimoottoreissa.
Työssä tuodaan esiin myös jatkokehitysehdotuksia, joita työn pohjalta voisi
kehittää.
työkaluja pelimoottoreissa sekä niiden käyttämistapoja. Työ käsittelee myös
vahvistusoppimisen teoriaa ja sen käytäntöä pelialalla.
Työn lähtökohtana toimii kirjoittajan mielenkiinto aiheeseen sekä toimeksiantajana toimivan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Gamelab-oppimisympäristön kiinnostus siitä, miten vahvistusoppimista voisi käyttää pelimoottorien
kanssa.
Opinnäytetyön aihe on keskitetty tekoälyn toteutukseen pelimoottoreissa. Pelimoottorien tekoälyn kehitykseen pääsemiseksi ensin on käsiteltävä aiheeseen
liittyvää teoriaa.
Työssä perehdytään neuroverkkojen ja vahvistusoppimisen algoritmin teoriaan sekä tekoälyn toteutukseen pelimoottorissa. Työ on toteutettu Unity Engine pelimoottoria käyttäen. Työn ohjelmointikielenä toimi C#-ohjelmointikieli.
Opinnäytetyössä esitellään koneoppimisalgoritmeja ja erityisesti vahvistusoppimista, koska tätä algoritmityyppiä käytetään useimmiten pelimoottoreissa.
Työssä tuodaan esiin myös jatkokehitysehdotuksia, joita työn pohjalta voisi
kehittää.