Ruokamatkailutuotteet ja -palvelut Etelä-Pohjanmaalla
Hassel, Rebecca; Korhonen, Teemu (2023)
Hassel, Rebecca
Korhonen, Teemu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125111
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa olemassa olevia ruokamatkailutuotteita ja -palveluita Etelä- Pohjanmaalla ja selvittää, miten nämä noudattavat Suomen virallista ruokamatkailustrategiaa. Pääkriteereinä ruokamatkailutuotteille ja -palveluille ovat elämyksellisyys, tarinallisuus, paikallisuus ja vastuullisuus.
Tutkimuksen toteutus tapahtui etsimällä olemassa olevia tuotteita ja palveluita verkosta ja havainnoimalla yritysten verkkosivuja. Yritykset ja tuotteet valittiin niin, että tuotteet ja palvelut olisivat mahdollisimman monipuolisia ja erilaisia. Havainnoinnin lisäksi toteutettiin kaksi teemahaastattelua aiheen asiantuntijoille lisätiedon saamiseksi. Havainnoinnista ja haastatteluista saatuja tuloksia verrattiin Suomen virallisiin ruokamatkailustrategian kriteereihin. Tuloksien perusteella luotiin kehittämisideoita alueen ruokamatkailun parantamiseksi.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että Etelä-Pohjanmaalla on suhteellisen vähän kriteereihin sopivia ruokamatkailutuotteita ja -palveluita. Olemassa olevia tuotteita ja palveluita ei myöskään ole markkinoitu niin hyvin, että ne olisivat aina kovinkaan helposti kuluttajien löydettävissä. Alueella kaivattaisiin myös rohkeampaa tuotteistamista. Erityisesti elämyksellisiä palveluita, ruokatapahtumia ja ruokareittejä löytyi melko vähän.
Tutkimuksen toteutus tapahtui etsimällä olemassa olevia tuotteita ja palveluita verkosta ja havainnoimalla yritysten verkkosivuja. Yritykset ja tuotteet valittiin niin, että tuotteet ja palvelut olisivat mahdollisimman monipuolisia ja erilaisia. Havainnoinnin lisäksi toteutettiin kaksi teemahaastattelua aiheen asiantuntijoille lisätiedon saamiseksi. Havainnoinnista ja haastatteluista saatuja tuloksia verrattiin Suomen virallisiin ruokamatkailustrategian kriteereihin. Tuloksien perusteella luotiin kehittämisideoita alueen ruokamatkailun parantamiseksi.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että Etelä-Pohjanmaalla on suhteellisen vähän kriteereihin sopivia ruokamatkailutuotteita ja -palveluita. Olemassa olevia tuotteita ja palveluita ei myöskään ole markkinoitu niin hyvin, että ne olisivat aina kovinkaan helposti kuluttajien löydettävissä. Alueella kaivattaisiin myös rohkeampaa tuotteistamista. Erityisesti elämyksellisiä palveluita, ruokatapahtumia ja ruokareittejä löytyi melko vähän.