Johtamisen kehittäminen Sote-alalla: näkemyksiä johtamisen uudistamiseen
Kaarnavaara, Anu (2023)
Kaarnavaara, Anu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125102
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Sote-alan johtamisen ongelmia sekä henkilökunnan
että esihenkilöiden näkökulmasta. Näiden kantojen kautta on lähdetty hakemaan
vaihtoehtoisia vastauksia siihen, että miten johtamista tulisi kehittää ei vain
esihenkilöiden kautta, mutta myös työntekijöiden kautta. Johtaminen on ihmisten
keskinäistä kanssakäymistä, jossa esiintyy aina ristiriitoja. Sosiaali- ja terveyspalvelut
ovat kuitenkin hoiva-alaa, jossa tarkoitus on tuottaa laadukasta asiakaspalvelua, jolloin
ammatillinen osaaminen ja taidot kohdata erilaisia ihmisiä työtehtävissä korostuvat.
Tuloksia haettiin haastattelemalla Sote-alalla työskenteleviä esihenkilöitä ja
henkilökuntaa ja tutkittiin organisaatioiden johtamista muutoshankkeiden kautta.
Toimintatutkimuksen avulla perehdyttiin organisaatioiden toimintaan ja havainnoitiin
työyhteisöjen toimintatapoja ja organisaatiokulttuuria. Tuloksina tuli kehittämistarpeita
koulutuksen, työtehtävien, ajan käytön ja työhyvinvoinnin suhteen. Organisaatioiden
ylimmän johdon havaittiin vaikuttavan eniten niiden toimintakulttuuriin ja arvoihin.
Johtopäätelmiksi saatiin erilaisia kehittämisehdotuksia, mutta tärkeimpänä korostui
työyhteisöjen tarve avoimelle keskustelulle luottamuksen rakentamiseksi. Näiden puute
estää organisaation terveen organisaatiokulttuurin kehittymisen.
että esihenkilöiden näkökulmasta. Näiden kantojen kautta on lähdetty hakemaan
vaihtoehtoisia vastauksia siihen, että miten johtamista tulisi kehittää ei vain
esihenkilöiden kautta, mutta myös työntekijöiden kautta. Johtaminen on ihmisten
keskinäistä kanssakäymistä, jossa esiintyy aina ristiriitoja. Sosiaali- ja terveyspalvelut
ovat kuitenkin hoiva-alaa, jossa tarkoitus on tuottaa laadukasta asiakaspalvelua, jolloin
ammatillinen osaaminen ja taidot kohdata erilaisia ihmisiä työtehtävissä korostuvat.
Tuloksia haettiin haastattelemalla Sote-alalla työskenteleviä esihenkilöitä ja
henkilökuntaa ja tutkittiin organisaatioiden johtamista muutoshankkeiden kautta.
Toimintatutkimuksen avulla perehdyttiin organisaatioiden toimintaan ja havainnoitiin
työyhteisöjen toimintatapoja ja organisaatiokulttuuria. Tuloksina tuli kehittämistarpeita
koulutuksen, työtehtävien, ajan käytön ja työhyvinvoinnin suhteen. Organisaatioiden
ylimmän johdon havaittiin vaikuttavan eniten niiden toimintakulttuuriin ja arvoihin.
Johtopäätelmiksi saatiin erilaisia kehittämisehdotuksia, mutta tärkeimpänä korostui
työyhteisöjen tarve avoimelle keskustelulle luottamuksen rakentamiseksi. Näiden puute
estää organisaation terveen organisaatiokulttuurin kehittymisen.