Haaga-Helia ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden tietoisuus säästämisen ja sijoittamisen pankkipalveluista
Virtanen, Kim (2023)
Virtanen, Kim
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304084948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304084948
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää Haaga-Helia ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden tietoisuutta säästämisen ja sijoittamisen pankkipalveluista. Kyselytutkimus toteutettiin
puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka lähetettiin HELI ja LIIPO koulutusohjelmien opiskelijoille 7.12.2022 ja vastausaikaa oli 18.12.2022 asti. Opiskelijoille laaditun kyselytutkimuksen
avulla oli tarkoitus selvittää, miten hyvin opiskelijat saavat neuvoa säästämisessä ja sijoittamisessa, miten pankit voisivat parantaa palveluitaan ja miten tärkeänä opiskelijat kokevat säästämisen ja sijoittamisen. Tutkimuksesta on potentiaalista hyötyä sekä tutkimuksen kohderyhmälle,
että pankeille. Opinnäytetyön tavoite oli myös lisätä yleistä tietoisuutta säästämisestä ja sijoittamisesta, jotta satunnainenkin lukija kiinnostuu aiheesta. Opinnäytetyön aihe on erittäin ajankohtainen vallitsevan maailmantalouden tilanteen takia ja erittäin korkean inflaation syödessä kuluttajien ostovoimaa. Perinteisen tilisäästämisen sijaan potentiaalisesti tuottavampia vaihtoehtoja
hyödyntämällä inflaation torjuminen on paremmin toteutettavissa.
Opinnäytetyön tietoperustan ensimmäinen osa käsittelee pankkitoiminnan digitalisaatiota, digitaalista asiakaskokemusta sekä digitalisaation riskejä pankkitoiminnassa. Digitaalinen asiakaskokemus on finanssialalla erittäin ajankohtainen aihe, sillä perinteiset pankit joutuvat sopeutumaan digitaaliseen transformaatioon ja muuttamaan toimintamallejaan, kun kilpailu etenkin nuorista asiakkaista lisääntyy jatkuvasti. Tietoperustan toinen osa käsittelee säästämistä ja sijoittamista sekä säästämisen ja sijoittamisen yleisimpiä pankkipalveluita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista olivat erittäin tietoisia säästämisen ja
sijoittamisen pankkipalveluista sekä ymmärsivät säästämisen ja sijoittamisen tärkeyden ja etenkin pitkän aikavälin, tavoitteellisuuden ja suunnitelmallisuuden merkityksen. Tutkimuksen avoimien vastauksien joukosta nousi esiin paljon hyödyllisiä ja mielenkiintoisia kehityskohteita pankeille digitaaliseen asiakaskokemukseen sekä säästämisen ja sijoittamisen palveluihin liittyen.
Keskeisiä kehityskohteita olivat digitaalisen käyttäjäkokemuksen, käyttöliittymän ja aplikaatioiden parantaminen, aktiivisemman asiakaskontaktoinnin ja yleisen tiedottamisen kasvattaminen,
säästämisen ja sijoittamisen tuotevalikoiman laajentaminen, sekä hinnoittelun muuttaminen
edullisemmaksi. Pankkien on tärkeä uudistaa palveluitaan jatkuvasti, jotta nämä saisivat pidettyä nuorista ja potentiaalisista asiakkaistaan kiinni, sillä tutkimuksen tuloksien perusteella jopa
yli kolmasosa vastaajista kertoi säästävänsä tai sijoittavansa jonkin muun arvopaperien välittäjän kuin pääasiallisen pankkinsa kautta.
puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka lähetettiin HELI ja LIIPO koulutusohjelmien opiskelijoille 7.12.2022 ja vastausaikaa oli 18.12.2022 asti. Opiskelijoille laaditun kyselytutkimuksen
avulla oli tarkoitus selvittää, miten hyvin opiskelijat saavat neuvoa säästämisessä ja sijoittamisessa, miten pankit voisivat parantaa palveluitaan ja miten tärkeänä opiskelijat kokevat säästämisen ja sijoittamisen. Tutkimuksesta on potentiaalista hyötyä sekä tutkimuksen kohderyhmälle,
että pankeille. Opinnäytetyön tavoite oli myös lisätä yleistä tietoisuutta säästämisestä ja sijoittamisesta, jotta satunnainenkin lukija kiinnostuu aiheesta. Opinnäytetyön aihe on erittäin ajankohtainen vallitsevan maailmantalouden tilanteen takia ja erittäin korkean inflaation syödessä kuluttajien ostovoimaa. Perinteisen tilisäästämisen sijaan potentiaalisesti tuottavampia vaihtoehtoja
hyödyntämällä inflaation torjuminen on paremmin toteutettavissa.
Opinnäytetyön tietoperustan ensimmäinen osa käsittelee pankkitoiminnan digitalisaatiota, digitaalista asiakaskokemusta sekä digitalisaation riskejä pankkitoiminnassa. Digitaalinen asiakaskokemus on finanssialalla erittäin ajankohtainen aihe, sillä perinteiset pankit joutuvat sopeutumaan digitaaliseen transformaatioon ja muuttamaan toimintamallejaan, kun kilpailu etenkin nuorista asiakkaista lisääntyy jatkuvasti. Tietoperustan toinen osa käsittelee säästämistä ja sijoittamista sekä säästämisen ja sijoittamisen yleisimpiä pankkipalveluita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista olivat erittäin tietoisia säästämisen ja
sijoittamisen pankkipalveluista sekä ymmärsivät säästämisen ja sijoittamisen tärkeyden ja etenkin pitkän aikavälin, tavoitteellisuuden ja suunnitelmallisuuden merkityksen. Tutkimuksen avoimien vastauksien joukosta nousi esiin paljon hyödyllisiä ja mielenkiintoisia kehityskohteita pankeille digitaaliseen asiakaskokemukseen sekä säästämisen ja sijoittamisen palveluihin liittyen.
Keskeisiä kehityskohteita olivat digitaalisen käyttäjäkokemuksen, käyttöliittymän ja aplikaatioiden parantaminen, aktiivisemman asiakaskontaktoinnin ja yleisen tiedottamisen kasvattaminen,
säästämisen ja sijoittamisen tuotevalikoiman laajentaminen, sekä hinnoittelun muuttaminen
edullisemmaksi. Pankkien on tärkeä uudistaa palveluitaan jatkuvasti, jotta nämä saisivat pidettyä nuorista ja potentiaalisista asiakkaistaan kiinni, sillä tutkimuksen tuloksien perusteella jopa
yli kolmasosa vastaajista kertoi säästävänsä tai sijoittavansa jonkin muun arvopaperien välittäjän kuin pääasiallisen pankkinsa kautta.