Liiketoimintasuunnitelma aloittavalle frisbeegolfvälinekaupalle
Luoma, Tino (2023)
Luoma, Tino
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304044733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304044733
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa toteutuskelpoinen liiketoimintasuunnitelma aloittavalle yritykselle. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa liiketoimintasuunnitelma on erillisenä osana tutkimus- ja teoriaosasta. Liiketoimintasuunnitelma-asiakirja on salainen. Opinnäytetyö syntyi halusta toteuttaa itseään ja päästä työskentelemään omien mielenkiinnon kohteiden parissa.
Työ sisältää teoriaosuuden, jossa pohditaan hyvän liiketoimintasuunnitelman sisältöä. Teoriaosuudessa apuna on käytetty yrityksen toimintaan perustuvaa lähdekirjallisuutta. Liiketoimintasuunnitelman rakentamisen apuna toteutettiin kvantitatiivista tarvekartoitustutkimusta. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselytyökalun avulla verkkokyselynä. Kysely jaettiin internetin ja sosiaalisen median kanavien kautta yrityksen kohderyhmälle. Kyselyn avasi 83 henkilöä, ja kokonaan siihen vastasi 41 tavoitetuista henkilöistä. Tavoitteena oli saada yrityksen tarpeesta, palveluista, tuotteista sekä viestinnästä vastauksia, joita pystyttäisiin hyödyntää asiakaslähtöisen liiketoimintasuunnitelman kirjoittamiseen.
Tutkimuksen avulla saatiin laadukkaita vastauksia aktiivisilta lajin harrastajilta, mikä auttoi liiketoimintasuunnitelman sisällön rakentamisessa. Vastausten avulla saatiin hyvät perustiedot kohderyhmästä ja suunnitelmassa pystyttiin huomioimaan kuluttajan toiveet yrityksen palveluista ja viestinnästä. Liiketoimintasuunnitelma on onnistunut kokonaisuus ja yrityksen toiminnan aloittamista tukeva ohjekirja.
Työ sisältää teoriaosuuden, jossa pohditaan hyvän liiketoimintasuunnitelman sisältöä. Teoriaosuudessa apuna on käytetty yrityksen toimintaan perustuvaa lähdekirjallisuutta. Liiketoimintasuunnitelman rakentamisen apuna toteutettiin kvantitatiivista tarvekartoitustutkimusta. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselytyökalun avulla verkkokyselynä. Kysely jaettiin internetin ja sosiaalisen median kanavien kautta yrityksen kohderyhmälle. Kyselyn avasi 83 henkilöä, ja kokonaan siihen vastasi 41 tavoitetuista henkilöistä. Tavoitteena oli saada yrityksen tarpeesta, palveluista, tuotteista sekä viestinnästä vastauksia, joita pystyttäisiin hyödyntää asiakaslähtöisen liiketoimintasuunnitelman kirjoittamiseen.
Tutkimuksen avulla saatiin laadukkaita vastauksia aktiivisilta lajin harrastajilta, mikä auttoi liiketoimintasuunnitelman sisällön rakentamisessa. Vastausten avulla saatiin hyvät perustiedot kohderyhmästä ja suunnitelmassa pystyttiin huomioimaan kuluttajan toiveet yrityksen palveluista ja viestinnästä. Liiketoimintasuunnitelma on onnistunut kokonaisuus ja yrityksen toiminnan aloittamista tukeva ohjekirja.