Jakeluverkon suunnitteluratkaisut tehokkaan rakentamisen näkökulmasta
Kinnunen, Joonatan (2023)
Kinnunen, Joonatan
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303143589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303143589
Tiivistelmä
Omexom toimii pohjoismaissa energianjakeluverkoissa tuotannosta aina asiakkaiden liittymiin asti. Omexom on osa ranskalaista VINCI ENERGIES -yhtiötä. (1.) Opinnäytetyöaiheen tarve tuli Omexomin Sähköverkkoprojektit-osastolta, jossa työskentelen. Urakoimme pääosin 20kV:n ja 400V jakeluverkoissa eli ilmalinjojen ja maakaapeloinnin uudis- ja saneerausrakentamisessa. Projektin eri työvaiheista on tullut ilmi yllättäviä puutteellisesta suunnittelusta tai toteutuksesta johtuneita lisäkustannuksia. Työ on seisahtanut yllättäen tai työ on jouduttu tekemään kalliilla ratkaisulla, jolla ei ole ollut mitään tekemistä kustannustehokkaan rakentamisen kanssa. Opin-näytetyöhön on koottu käytännön ongelmat ja ratkaisut niihin. Ongelmien löytäminen ja niihin ratkaisujen löytäminen ovat opinnäytetyön 1. tavoite. Ratkaisuissa on myös kehityskohteita, joille ei ole varsinaista käytännössä tullutta ongelmaa esiin, mutta jonka huomioiminen suunnitteluratkaisuna lisää kustannustehokkuutta. Toinen tavoite opinnäytetyölle, jonka itse asetin, oli projekti-insinöörin työtehtävien kuvaus laajasti luvussa 2, ennen varsinaisia työn aiheita (luvut 3 ja 4).
Opinnäytetyön toteutus sisälsi tutustumista alan aiempiin opinnäytetöihin ja yrityksen sisäisiin materiaaleihin, haastatteluja ja Word-raportointia. 2 luvun tiedot ovat peräisin omista kokemuksistani, vanhoista opinnäytetöistä, yrityksen sisäisistä materiaaleista ja kollegojen haastatteluista. Lukujen 3 ja 4 tieto perustuu pääosin haastateltavien kokemuksiin ja ratkaisuihin. Haastateltavilla on siis monesti ollut myös kustannustehokkaat ja työtä helpottavat ratkaisut esille tuotuihin ongelmiin. Lisäksi lukua 4 on täydennetty yleisillä kustannustehokkailla suunnitteluratkaisuilla ilman varsinaista käytännön ongelmaesimerkkiä. Logiikka on selkeä: 3. luvussa esitetään ongelma ja luvussa 4 sille esitetään ratkaisu.
Luku 2 antaa laajan työnkuvan esittelyn projekti-insinöörille. Luvussa 4 kaikkiin ongelmiin löytyi suora tai epäsuora ratkaisu, joka helpottaa työn tekoa ja ehkäisee työn aikaisia lisäkustannuksia aiheuttavia virheitä. Osa virheistä on ollut kalliimpia ja toiset vähemmän kalliita. Osaa suunnitteluratkaisuista sovelletaan mahdollisuuksien mukaan ja osa niistä otetaan suoraan suunnittelun ja projektinhoidon käyttöön. Opinnäytetyöstä tuli laaja. Ongelmia oli runsaasti ja lähes kaikkiin löytyi ratkaisut. Lukemalla opinnäytetyön kokonaisuudessaan, projekti-insinööri saa laajan yleiskuvan työtehtävistään. Opinnäytetyön lukeminen jo työuran alussa, ehkäisee kokemattomuudesta ja osaamattomuudesta johtuvia virheitä suunnittelu- ja projektityössä. Tämän lukeminen ei korvaa projekti-insinöörin perehdyttämistä eri työtehtäviin tai työkokemuksen tuomaa varmuutta. Opinnäytetyö toimii tukena ja pikaoppaana projekti-insinöörin kehittyessä urallaan eteenpäin. Työn pikatyökaluina projekti-insinöörimme saavat ”Suunnittelijan merkinnät työkarttoihin” -alaotsikot ja liitteenä olevan ”Suunnittelijan muistilista ilmalinjan ja maakaapeloinnin kustannustehokkaalle maastokatselmukselle” -muistilistan suunnittelun käyttöön.
Opinnäytetyön toteutus sisälsi tutustumista alan aiempiin opinnäytetöihin ja yrityksen sisäisiin materiaaleihin, haastatteluja ja Word-raportointia. 2 luvun tiedot ovat peräisin omista kokemuksistani, vanhoista opinnäytetöistä, yrityksen sisäisistä materiaaleista ja kollegojen haastatteluista. Lukujen 3 ja 4 tieto perustuu pääosin haastateltavien kokemuksiin ja ratkaisuihin. Haastateltavilla on siis monesti ollut myös kustannustehokkaat ja työtä helpottavat ratkaisut esille tuotuihin ongelmiin. Lisäksi lukua 4 on täydennetty yleisillä kustannustehokkailla suunnitteluratkaisuilla ilman varsinaista käytännön ongelmaesimerkkiä. Logiikka on selkeä: 3. luvussa esitetään ongelma ja luvussa 4 sille esitetään ratkaisu.
Luku 2 antaa laajan työnkuvan esittelyn projekti-insinöörille. Luvussa 4 kaikkiin ongelmiin löytyi suora tai epäsuora ratkaisu, joka helpottaa työn tekoa ja ehkäisee työn aikaisia lisäkustannuksia aiheuttavia virheitä. Osa virheistä on ollut kalliimpia ja toiset vähemmän kalliita. Osaa suunnitteluratkaisuista sovelletaan mahdollisuuksien mukaan ja osa niistä otetaan suoraan suunnittelun ja projektinhoidon käyttöön. Opinnäytetyöstä tuli laaja. Ongelmia oli runsaasti ja lähes kaikkiin löytyi ratkaisut. Lukemalla opinnäytetyön kokonaisuudessaan, projekti-insinööri saa laajan yleiskuvan työtehtävistään. Opinnäytetyön lukeminen jo työuran alussa, ehkäisee kokemattomuudesta ja osaamattomuudesta johtuvia virheitä suunnittelu- ja projektityössä. Tämän lukeminen ei korvaa projekti-insinöörin perehdyttämistä eri työtehtäviin tai työkokemuksen tuomaa varmuutta. Opinnäytetyö toimii tukena ja pikaoppaana projekti-insinöörin kehittyessä urallaan eteenpäin. Työn pikatyökaluina projekti-insinöörimme saavat ”Suunnittelijan merkinnät työkarttoihin” -alaotsikot ja liitteenä olevan ”Suunnittelijan muistilista ilmalinjan ja maakaapeloinnin kustannustehokkaalle maastokatselmukselle” -muistilistan suunnittelun käyttöön.