Melontakurssien kehittäminen ja tuotteistaminen
Huumonen, Beatrice (2023)
Huumonen, Beatrice
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303083242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303083242
Tiivistelmä
Melontapolun selkeyttämiseksi ja melontakurssien yhtenäistämiseksi kehitetty Meloja 1 – ja Olenmeloja matalan kynnyksen melonnan konsepti on osa melonta- ja soutuyhteisöjen keskusjärjestön, Suomen Melonta- ja Soutuliitto ry:n (SMSL) tuoteuudistusprosessia.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli SMSL ja tavoite oli konseptin käyttöönoton jälkeen arvioida haastattelujen perusteella konseptin toimivuutta ja niiden myötä syntyneitä uusia käyttökelpoisia kehitysideoita. SMSL saa opinnäytetyön myötä helposti toteuttavia palvelutuoteideoita, jotka auttavat tuotetarjonnan suunnittelemista esimerkiksi rahoitusinvestoinnin avulla. Uudet palvelutuoteideat helpotta myös säilyttämään lajikiinnostuksen. Uudet melontapalvelut ja -tuotteet monipuolistavat palvelutarjontaa kestävän kehittymisen kannalta ja tarjoavat asiakkaille laajan tuotevalikoiman sekä ohjaajille ja kurssiosallistujille selkeän koulutuspolun.
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä SMSL:n harrastekoordinaattorin sekä eri melontakurssitoimijoiden ja kurssiosallistujien kanssa. Suurin osa työstä muodostuu konseptien esittelystä, palveluprosessien eri vaiheista sekä tuloksien raportoinnista. Työn alkuvaiheessa esitellään konseptiin kuuluvat osat ja kerrotaan niiden tarkoituksista. Teoreettisessa viitekehityksessä kerrotaan asiakaskokemuksen ja ymmärryksen sekä ostoprosessien vaikutuksista melontapalveluprosesseihin sekä melontapalveluiden kehittämisestä palvelumuotoilun kannalta. Tuloksissa kerrotaan melontaohjaajien ja kurssiosallistujien haastattelutuloksien perusteella ilmenneitä näkemyksiä konseptien eri osista sekä esitellään uusia kehitys- ja markkinointi-ideoita. Johtopäätöksissä tutustutaan luontomatkailuun ja trendien kasvuun vaikuttaviin tekijöihin sekä tuotekehittelyn vaikutuksista hyvinvointiin. Haastattelutulokset toimivat kehitysehdotusten palveluprosessien uudistamisen viitekehityksenä.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli SMSL ja tavoite oli konseptin käyttöönoton jälkeen arvioida haastattelujen perusteella konseptin toimivuutta ja niiden myötä syntyneitä uusia käyttökelpoisia kehitysideoita. SMSL saa opinnäytetyön myötä helposti toteuttavia palvelutuoteideoita, jotka auttavat tuotetarjonnan suunnittelemista esimerkiksi rahoitusinvestoinnin avulla. Uudet palvelutuoteideat helpotta myös säilyttämään lajikiinnostuksen. Uudet melontapalvelut ja -tuotteet monipuolistavat palvelutarjontaa kestävän kehittymisen kannalta ja tarjoavat asiakkaille laajan tuotevalikoiman sekä ohjaajille ja kurssiosallistujille selkeän koulutuspolun.
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä SMSL:n harrastekoordinaattorin sekä eri melontakurssitoimijoiden ja kurssiosallistujien kanssa. Suurin osa työstä muodostuu konseptien esittelystä, palveluprosessien eri vaiheista sekä tuloksien raportoinnista. Työn alkuvaiheessa esitellään konseptiin kuuluvat osat ja kerrotaan niiden tarkoituksista. Teoreettisessa viitekehityksessä kerrotaan asiakaskokemuksen ja ymmärryksen sekä ostoprosessien vaikutuksista melontapalveluprosesseihin sekä melontapalveluiden kehittämisestä palvelumuotoilun kannalta. Tuloksissa kerrotaan melontaohjaajien ja kurssiosallistujien haastattelutuloksien perusteella ilmenneitä näkemyksiä konseptien eri osista sekä esitellään uusia kehitys- ja markkinointi-ideoita. Johtopäätöksissä tutustutaan luontomatkailuun ja trendien kasvuun vaikuttaviin tekijöihin sekä tuotekehittelyn vaikutuksista hyvinvointiin. Haastattelutulokset toimivat kehitysehdotusten palveluprosessien uudistamisen viitekehityksenä.