Työhyvinvointi uudistumiskykyisyyden lähtökohtana. Työn kuormittavuus ammatillisessa oppilaitoksessa
Nenonen, Carola (2023)
Nenonen, Carola
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303073158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303073158
Tiivistelmä
Tutkimuksessa käsitellään työhyvinvointia ja työn kuormittavuutta uudistumiskykyisyyden näkökulmasta. Teoreettisessa viitekehyksessä paneudutaan työhyvinvointiin sekä työn kuormittavuuteen. Työhyvinvoinnin parantaminen ja työn kuormittavuuden pohtiminen ovat ajankohtaisia aiheita. Viime vuosien maailmanlaajuiset kriisit ovat vaikuttaneet työn tekemiseen. Kiire ja työn kuormitus näkyvät arjessa. Uudistumiskykyisyyttä tarvitaan alati muuttuvassa toimintaympäristössä sekä yhteiskunnallisten ja maailmalla tapahtuvien muutosten keskellä.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Etelä-Suomessa toimivan ammatillisen oppilaitoksen yhden tiimin työhyvinvointia ja työn kuormittavuutta uudistumiskykyisyyden kannalta. Työssä etsitään syitä kuormittavuuteen ja millaisin käytännön toimin kuormittavuutta voidaan vähentää. Miten työntekijä voi omalla toiminnalla ja yhteistyössä muiden kanssa saada työyhteisöön uusia tapoja toimia ja lisätä omaa jaksamista sekä selvitä arjen haasteellisista tilanteista. Keskeinen kysymys on miten työn kuormittavuuden vähentäminen parantaa työhyvinvointia ja sitä kautta työntekijä pystyy olemaan uudistumiskykyinen.
Työn tutkimusote on laadullinen ja lähestymistapa on tapaustutkimus, jossa on myös toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimukseen osallistujille järjestettiin yksilöhaastattelu loppusyksystä 2022. Kyseessä oli teemahaastattelu, jossa kysymykset olivat teemoiteltu ja määritelty etukäteen haastattelurunkoon. Aineiston käsittelyssä käytettiin teoriaohjaavaa eli abduktiivista sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että kuormittavuutta lisäsi suuri työn määrä, asioiden keskeneräisyys sekä ohjeiden ja sääntöjen jatkuva muuttuminen. Opiskelijoiden haasteelliset tilanteet lisäävät myös kuormittavuutta. Kuormittavuutta puolestaan vähentää mahdollisuus osittain vaikuttaa siihen, koska tekee työtä sekä halu tehdä työt loppuun. Töiden hyvä organisointi sekä tiimin hyvä henki lisäsivät työhyvinvointia. Kehittämisehdotuksina esille nousi yhteisen kehittämisajan lisääminen, yhteisten pelisääntöjen luominen sekä perusprosessien läpikäyminen. Lisäksi tulisi keskittyä enemmän ratkaisuihin kuin ongelmiin ja tämän kautta lisätä uudistumiskykyisyyttä.
Tutkimus vastasi tutkimuskysymykseen ja esille nousi selkeitä työn kuormittavuutta lisääviä sekä vähentäviä seikkoja. Työhyvinvointia ja uudistumiskykyisyyttä parantavia kehittämisehdotuksia nousi esille ja niiden pohjalta on laadittu kehittämisehdotuksia. Tuloksia voidaan hyödyntää tiimin omassa toiminnassa ja kehittämisessä. Jatkotutkimusehdotuksena voisi olla samantyyppisen tutkimuksen tekeminen toisen tiimin kanssa samassa organisaatiossa.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Etelä-Suomessa toimivan ammatillisen oppilaitoksen yhden tiimin työhyvinvointia ja työn kuormittavuutta uudistumiskykyisyyden kannalta. Työssä etsitään syitä kuormittavuuteen ja millaisin käytännön toimin kuormittavuutta voidaan vähentää. Miten työntekijä voi omalla toiminnalla ja yhteistyössä muiden kanssa saada työyhteisöön uusia tapoja toimia ja lisätä omaa jaksamista sekä selvitä arjen haasteellisista tilanteista. Keskeinen kysymys on miten työn kuormittavuuden vähentäminen parantaa työhyvinvointia ja sitä kautta työntekijä pystyy olemaan uudistumiskykyinen.
Työn tutkimusote on laadullinen ja lähestymistapa on tapaustutkimus, jossa on myös toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimukseen osallistujille järjestettiin yksilöhaastattelu loppusyksystä 2022. Kyseessä oli teemahaastattelu, jossa kysymykset olivat teemoiteltu ja määritelty etukäteen haastattelurunkoon. Aineiston käsittelyssä käytettiin teoriaohjaavaa eli abduktiivista sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että kuormittavuutta lisäsi suuri työn määrä, asioiden keskeneräisyys sekä ohjeiden ja sääntöjen jatkuva muuttuminen. Opiskelijoiden haasteelliset tilanteet lisäävät myös kuormittavuutta. Kuormittavuutta puolestaan vähentää mahdollisuus osittain vaikuttaa siihen, koska tekee työtä sekä halu tehdä työt loppuun. Töiden hyvä organisointi sekä tiimin hyvä henki lisäsivät työhyvinvointia. Kehittämisehdotuksina esille nousi yhteisen kehittämisajan lisääminen, yhteisten pelisääntöjen luominen sekä perusprosessien läpikäyminen. Lisäksi tulisi keskittyä enemmän ratkaisuihin kuin ongelmiin ja tämän kautta lisätä uudistumiskykyisyyttä.
Tutkimus vastasi tutkimuskysymykseen ja esille nousi selkeitä työn kuormittavuutta lisääviä sekä vähentäviä seikkoja. Työhyvinvointia ja uudistumiskykyisyyttä parantavia kehittämisehdotuksia nousi esille ja niiden pohjalta on laadittu kehittämisehdotuksia. Tuloksia voidaan hyödyntää tiimin omassa toiminnassa ja kehittämisessä. Jatkotutkimusehdotuksena voisi olla samantyyppisen tutkimuksen tekeminen toisen tiimin kanssa samassa organisaatiossa.