Oppimateriaalin päivittäminen ja materiaalin soveltuvuuden tutkiminen kurssilla Building Webpages
Salonen, Irina (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301271691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301271691
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kehitysehdotuksia Laurea-ammattikorkeakoulun kurssin Building Webpages oppimateriaaleihin. Työssä kurssille luotiin ensin materiaalit oppimisen hallintajärjestelmä Canvasiin kurssin aiemman toteutuksen materiaalien pohjalta. Kurssista haluttiin tehdä paremmin itsenäistä opiskelua tukeva aiemman luentoihin perustuneen toteutuksen sijaan. Kurssi pidettiin keväällä 2022 ja sen yhteydessä kartoitettiin opinnäytetyössä päivitettyjen oppimateriaalien soveltumista opiskelijoille. Opiskelijoille tehtiin kolmesta verkkokyselystä koostuva tutkimus, jossa mitattiin Likert-asteikolla opiskelijoiden asennetta päivitettyjä oppimateriaaleja kohtaan.
Opiskelijoilta kysyttiin, kokivatko he oppineensa tarpeeksi tarjotusta materiaaleista, oliko materiaali helposti ymmärrettävää ja saivatko opiskelijat tarpeeksi palautetta. Lisäksi mitattiin opiskelijoiden asennetta yksittäisiä oppimateriaaleja kohtaan. Oppimateriaalina oli esimerkiksi luentoja, yksilö- ja ryhmätöitä, kirjoitettua tekstiä ja videoita. Aineiston perusteella vaikutti siltä, että opiskelijoiden kokemukset eri materiaaleista vaihteli paljon, eikä selvää yhteyttä vastaajien opiskelemaan alaan tai vuosikurssiin ollut havaittavissa. Vastausten mediaanien perusteella ryhmä- ja yksilötehtävät koettiin jotakuinkin yhtä hyödyllisiksi oppimistuloksille, mutta yksilötehtävät jakoivat vähemmän mielipiteitä. Yksilötehtävät vaikuttivat sopivan useammille opiskelijoille kuin ryhmätehtävät. Myös esimerkiksi luennon hyödyllisyys kurssimateriaalina jakoi mielipiteitä. Prosessien kuvaus ja tutkimuksen tulokset, sekä kehitysehdotukset kurssille Building Webpages on koottu tähän dokumenttiin.
Opiskelijoilta kysyttiin, kokivatko he oppineensa tarpeeksi tarjotusta materiaaleista, oliko materiaali helposti ymmärrettävää ja saivatko opiskelijat tarpeeksi palautetta. Lisäksi mitattiin opiskelijoiden asennetta yksittäisiä oppimateriaaleja kohtaan. Oppimateriaalina oli esimerkiksi luentoja, yksilö- ja ryhmätöitä, kirjoitettua tekstiä ja videoita. Aineiston perusteella vaikutti siltä, että opiskelijoiden kokemukset eri materiaaleista vaihteli paljon, eikä selvää yhteyttä vastaajien opiskelemaan alaan tai vuosikurssiin ollut havaittavissa. Vastausten mediaanien perusteella ryhmä- ja yksilötehtävät koettiin jotakuinkin yhtä hyödyllisiksi oppimistuloksille, mutta yksilötehtävät jakoivat vähemmän mielipiteitä. Yksilötehtävät vaikuttivat sopivan useammille opiskelijoille kuin ryhmätehtävät. Myös esimerkiksi luennon hyödyllisyys kurssimateriaalina jakoi mielipiteitä. Prosessien kuvaus ja tutkimuksen tulokset, sekä kehitysehdotukset kurssille Building Webpages on koottu tähän dokumenttiin.