Nuorten kokemuksia varhaisesta tuesta: lisätukitiimi oppilashuollon tukena
Saarelainen, Tanja; Winter, Rosa-Sofia (2023)
Saarelainen, Tanja
Winter, Rosa-Sofia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301241580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301241580
Tiivistelmä
Nuorten hyvinvointi on tärkeä ja ajankohtainen aihe, eikä koulun merkitystä hyvinvoinnin edistämisessä voida tarpeeksi korostaa. Opinnäytetyön tehtävänä oli saada selville nuorten kokemuksia pohjoiskarjalaisessa yläkoulussa toimivan lisätukitiimin toteuttamasta varhaisesta tuesta. Lisätukitiimillä tarkoitetaan tässä yhteydessä kasvatusohjaajan sekä nuoriso-ohjaajan tiimityötä. Tehtävänä oli selvittää, miten lisätukitiimin työskentely näkyy koulun arjessa, millä tavoin lisätukitiimi on tavoitettavissa ja läsnä, miten nuori on kokenut tulleensa kohdatuksi ja nähdyksi sekä millaista tukea nuoret ovat lisätukitiimiltä saaneet.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelun menetelmällä haastattelemalla viittä 8–9.-luokkalaista nuorta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksien mukaan lisätukitiimin työskentely ilmenee arjessa kohtaamisena ja läsnäolona sekä sosiaalisena tukena. Varhaisen tuen keskiössä näyttäytyy arjessa näkyminen ja tavoitettavuus sekä nuoren kohdatuksi ja nähdyksi tuleminen. Tuloksien perusteella kohtaamiseen sisältyi huomaamista, tunnistamista, läsnäoloa, huomioimista, kuuntelemista ja tukea. Tuki taas ilmeni sosiaalisen tuen eri muotoina. Jatkotutkimusmahdollisuutena lisätukitiimin työtä tai varhaista tukea kouluissa voitaisiin tarkastella eri tulokulmista. The well-being of young people is an important and topical issue, and the significance of school in promoting well-being cannot be overemphasized. The aim of this thesis was to find out young people’s experiences of early support, that the supplemental support team implemented in a lower secondary school in North Karelia. In this context, the supplemental support team consisted of the well-being counsellor and the youth worker. The aim was to find out, how their work showed in the daily life of the school, how available and present they were, how the young people felt they were acknowledged, and what kind of support the young people had received from the supplemental support team.
This thesis was carried out as a qualitative study. The material was collected by interviewing five eighth and ninth graders by using thematic interviews and analysed by using data-based content analysis.
According to the results, the work of the supplemental support team showed in the daily life of the school as encounter, presence, and social support. The focal points of early support were the daily presence and availability and the acknowledgment of the young people. Based on the results, encounter consisted of being present and noticing, recognizing, paying attention to, listening to, and supporting the young people. The support emerged as different forms of social support. The work of the supplemental support team or the early support system in schools could be further studied from different perspectives.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelun menetelmällä haastattelemalla viittä 8–9.-luokkalaista nuorta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksien mukaan lisätukitiimin työskentely ilmenee arjessa kohtaamisena ja läsnäolona sekä sosiaalisena tukena. Varhaisen tuen keskiössä näyttäytyy arjessa näkyminen ja tavoitettavuus sekä nuoren kohdatuksi ja nähdyksi tuleminen. Tuloksien perusteella kohtaamiseen sisältyi huomaamista, tunnistamista, läsnäoloa, huomioimista, kuuntelemista ja tukea. Tuki taas ilmeni sosiaalisen tuen eri muotoina. Jatkotutkimusmahdollisuutena lisätukitiimin työtä tai varhaista tukea kouluissa voitaisiin tarkastella eri tulokulmista.
This thesis was carried out as a qualitative study. The material was collected by interviewing five eighth and ninth graders by using thematic interviews and analysed by using data-based content analysis.
According to the results, the work of the supplemental support team showed in the daily life of the school as encounter, presence, and social support. The focal points of early support were the daily presence and availability and the acknowledgment of the young people. Based on the results, encounter consisted of being present and noticing, recognizing, paying attention to, listening to, and supporting the young people. The support emerged as different forms of social support. The work of the supplemental support team or the early support system in schools could be further studied from different perspectives.