Filosofia-aiheisen opetuspelin kehitys lukiokäyttöön
Lindström, Henri; Saaristo, Ari (2023)
Lindström, Henri
Saaristo, Ari
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301181424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301181424
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä filosofiapeli Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiolle. Peli sai alkunsa TIKO-silta-hankkeen kautta toimeksiantona, jonka jälkeen se jatkui jatkokehityk-senä ja opinnäytetyönä.
Käytimme pelin tekemiseen Unity-pelimoottoria, ja ohjelmointikielenä Unityssä käytimme C#-oh-jelmointikieltä. Kuvat sekä taustalle että kortteihin löysimme internetistä, ja niiden muokkaami-seen käytimme Adobe Photoshopia ja Illustratoria.
Opinnäytetyössä kerromme tarkemmin hyötypeleistä ja niiden tavoitteista, sekä käymme läpi asi-oita pelin suunnittelusta, työkaluista ja itse toteutuksesta, mutta myös ongelmista, joita kohta-simme rakentaessamme peliä.
Lopputuloksena syntyi ”sananselitys”-hyötypeli, jossa käydään läpi lukion filosofiankurssien ope-tussuunnitelman osioiden erilaisia käsitteitä ja kysymyksiä, joita opiskelijat voivat joko koulussa tai vapaa-ajallaan käydä läpi ja pohtia niitä yhdessä muiden kanssa.
Käytimme pelin tekemiseen Unity-pelimoottoria, ja ohjelmointikielenä Unityssä käytimme C#-oh-jelmointikieltä. Kuvat sekä taustalle että kortteihin löysimme internetistä, ja niiden muokkaami-seen käytimme Adobe Photoshopia ja Illustratoria.
Opinnäytetyössä kerromme tarkemmin hyötypeleistä ja niiden tavoitteista, sekä käymme läpi asi-oita pelin suunnittelusta, työkaluista ja itse toteutuksesta, mutta myös ongelmista, joita kohta-simme rakentaessamme peliä.
Lopputuloksena syntyi ”sananselitys”-hyötypeli, jossa käydään läpi lukion filosofiankurssien ope-tussuunnitelman osioiden erilaisia käsitteitä ja kysymyksiä, joita opiskelijat voivat joko koulussa tai vapaa-ajallaan käydä läpi ja pohtia niitä yhdessä muiden kanssa.