Pandemins påverkan på utsatta familjer : En litteraturstudie inom småbarnspedagogiken
Olander, Aleksandra (2022)
Olander, Aleksandra
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122931681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122931681
Tiivistelmä
I mars 2020 stängdes småbarnspedagogiken ner i Finland och på många håll i värden då Covid 19 utvecklades till en pandemi. Endast vissa barn fick stanna kvar i småbarnspedagogikens verksamhet, medan resten av barnen behövde övergå till distansundervisning eller andra metoder hemifrån. Barnen i verksamheten upplevde snabbt stora förändringar och åtgärder som prägla deras vardag, medan barnen hemma gick miste om viktigt stöd och social umgänget. Detta examensarbete är en litteraturstudie och ett samarbete mellan Yrkeshögskolan Arcada och Esbo stad, och är ett beställningsarbete inom projektet ”Nordiskt perspektiv”. Arbetes syfte är att: kartlägga hur utsatta familjer får stöd från småbarnspedagogiken under en pandemi och undantagstillstånd och hur dom har påverkats. Frågeställningen är: Hur har utsatta familjer påverkats och fått stöd under pandemin och undantagstillståndet? Arbete har bland annat fokus på socialpedagogiskt förhållningsätt och delaktighet som teoretisk referensram. Det tas upp relevant bakgrundsfakta som pandemi och småbarnspedagogik och forskning som speglar temaområdet. I och med att covid 19 pandemin är en ny kris i värden, är det begränsat vad som tidigare har forskats på kring ämnet. Artiklarna som valdes ut till arbete är baserad på forskning från olika länder i värden, vilket gör forskningen bredare och har flera förutsättningar för ett helhetligt svar. I resultatet kommer det fram att barnen och familjer har påverkats på olika sätt både dom som deltog i verksamheten och för dom som stannade hemma. Det kommer också fram att pedagoger har försökt olika alternativa sätt att stöda barnen och familjerna trots pandemin. Barnen har fortfarande rätt till en gemenskap och stöd under ett undantagstillstånd och pandemi och det är viktigt att pedagoger tillräcklig med kunskap för att på det bästa sätta kunde ge stöd.