Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten tukeminen käyttöönottoprojektin jälkeen
Polvinen, Heli (2022)
Polvinen, Heli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630420
Tiivistelmä
Digitalisaation ja sähköisten palveluiden tuomat mahdollisuudet voivat toimia yhtenä ratkaisuna väestön ikääntymisen, maahanmuuttajien tuomien uusien asiakasryhmien ja resurssien pienenemisen tuomiin haasteisiin sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla. Digitalisaatio ja sähköisten palveluiden käyttöönotto vaatii organisaatiolta ja henkilöstöltä toimintatapojen muutosta ja uusien työkalujen käytön opettelua. Johdon ja esihenkilöiden tuki, positiivinen asenne ja motivaatio ovat keskeisiä tekijöitä koko käyttöönoton ajan. Muutosjohtamisen kannalta kriittinen vaihe käyttöönoton onnistumiselle on ensimmäinen kuukausi käyttöönoton jälkeen. Henkilöstön kouluttaminen ja tuki käyttöönottoprojektin aikana ja sen jälkeen on tärkeää, jotta uudet toiminnallisuudet ja käytännöt saadaan vakiinnutettua käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kehittämistyön tarkoituksena oli kartoittaa tieteellisellä tiedonhaulla hyviä käytänteitä, joilla voidaan tukea terveydenhuollon ammattilaisia uusien järjestelmien ja toimintojen käytössä varsinaisen käyttöönottoprojektin jälkeen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää Länsi-Pohjan alueen perusterveydenhuollon potilastietojärjestelmän käyttäjien toiveita ja ajatuksia siitä, millaista tukea he kokivat tarvitsevansa käyttöönottoprojektin jälkeen ja miten se tulisi olla saatavilla. Kehittämistyön tavoitteena oli löytää toimintamalleja, jotka olisivat terveydenhuollon ammattilaisten tukena uusien toimintojen käyttöönotossa varsinaisen käyttöönottoprojektin jälkeen.
Opinnäytetyön teoriaperustaan haettiin tutkimuksia, raportteja ja muuta kirjallisuutta sähköisten terveyspalvelujen ja digitaalisten palveluiden käyttöönotoista. Tutkimusosio toteutettiin sähköisellä kyselytutkimuksella potilastietojärjestelmän käyttäjille. Tuloksien analysoinnissa hyödynnettiin Webropol-raportointityökalua. Suunnitteluvaiheen aikana hyödynnettiin potilastietojärjestelmän pääkäyttäjien asiantuntemusta.
Resursseja tarvitaan projektin eri vaiheissa ja tämä tulisi huomioida jo käyttöönottoprojektin suunnitteluvaiheessa. Käyttöönoton jälkeen potilastietojärjestelmän käyttäjille tulisi varata aikaa uuden järjestelmän opetteluun esimerkiksi työaikajärjestelyjen avulla. Käyttöönoton jälkeen toivottiin järjestettävän kertauskoulutusta, mieluiten lähiopetuksena. Lisäksi toivottiin, että työyksiköissä olisi ammattilaisia, joiden osaaminen olisi muita laajempaa, ja he voisivat auttaa ja tukea muita ammattilaisia uuden järjestelmän käytössä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kehittämistyön tarkoituksena oli kartoittaa tieteellisellä tiedonhaulla hyviä käytänteitä, joilla voidaan tukea terveydenhuollon ammattilaisia uusien järjestelmien ja toimintojen käytössä varsinaisen käyttöönottoprojektin jälkeen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää Länsi-Pohjan alueen perusterveydenhuollon potilastietojärjestelmän käyttäjien toiveita ja ajatuksia siitä, millaista tukea he kokivat tarvitsevansa käyttöönottoprojektin jälkeen ja miten se tulisi olla saatavilla. Kehittämistyön tavoitteena oli löytää toimintamalleja, jotka olisivat terveydenhuollon ammattilaisten tukena uusien toimintojen käyttöönotossa varsinaisen käyttöönottoprojektin jälkeen.
Opinnäytetyön teoriaperustaan haettiin tutkimuksia, raportteja ja muuta kirjallisuutta sähköisten terveyspalvelujen ja digitaalisten palveluiden käyttöönotoista. Tutkimusosio toteutettiin sähköisellä kyselytutkimuksella potilastietojärjestelmän käyttäjille. Tuloksien analysoinnissa hyödynnettiin Webropol-raportointityökalua. Suunnitteluvaiheen aikana hyödynnettiin potilastietojärjestelmän pääkäyttäjien asiantuntemusta.
Resursseja tarvitaan projektin eri vaiheissa ja tämä tulisi huomioida jo käyttöönottoprojektin suunnitteluvaiheessa. Käyttöönoton jälkeen potilastietojärjestelmän käyttäjille tulisi varata aikaa uuden järjestelmän opetteluun esimerkiksi työaikajärjestelyjen avulla. Käyttöönoton jälkeen toivottiin järjestettävän kertauskoulutusta, mieluiten lähiopetuksena. Lisäksi toivottiin, että työyksiköissä olisi ammattilaisia, joiden osaaminen olisi muita laajempaa, ja he voisivat auttaa ja tukea muita ammattilaisia uuden järjestelmän käytössä.