Musiikkioppilaitosten laadun arvioinnista
Collin, Anu (2022)
Collin, Anu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530228
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe kumpusi halusta selvittää, kuinka valtio ja kunnat, jotka rahoittavat musiikin taiteen laajan oppimäärän opetussuunnitelman mukaista opetusta, arvioivat sitä tarjoavien oppilaitosten toimintaa. Haluttiin myös selvittää, kuinka voidaan varmistaa, että Suomessa on mahdollista edetä tasavertaisesti musiikin perusopinnoissa riippumatta siitä, missä oppilaitoksessa tai millä paikkakunnalla oppilas opintonsa suorittaa. Varianssia palveluntuottajien välillä on ollut jo aiemmin, mutta vuonna 2017 julkaistun Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mahdollistaessa opetuksentarjoajalle aiempaa laajemman liikkumavaran opetusympäristöjen ja opetussisältöjen suunnittelussa, riski oppilaiden eriarvoistumiselle opetussisältöjen laajuudessa ja laadussa on kasvanut.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä laatu on musiikin opetuksen kontekstissa ja miten se voidaan määrittää musiikin taiteen perusopetuksen näkökulmasta. Tämän lisäksi tarkoituksena oli kirkastaa se, kuka tai ketkä laatutason määrittävät, ja luoda mahdollisimman selkeä ja yksiselitteinen rinnastus musiikin taiteen perusopetukseen kohdentuvien vaatimusten ja opetusta antavien musiikkioppilaitosten tuottaman laatukokemuksen mittaamisen välille.
Opinnäytetyössä pyrittiin tietoisesti välttämään laadullisen ja määrällisen tutkimuksen vastakkainasettelua, siksi käytetyn menetelmän voinee katsoa olevan lähinnä MMR eli Mixed methods research, jossa kvalitatiivisten ja kvantitatiivisten menetelmien yhdistelmän ajatellaan tuovan paremman käsityksen tutkimusongelmaan liittyvistä tekijöistä kuin vain toinen menetelmä yksistään.
Tarkastelun lopputuloksena voitiin todeta, että laatuarvioinnit vaativat aikaa ja osaamista. Laatuarviointien integriteetin todettiin olevan kestävän toiminnankehityksen ydin. Laadun arvioinnin tarkastelukohteina pitäisi olla erityisesti oppimisen olosuhteiden, joiden seurannalla varmistetaan turvalliset, terveelliset ja yhdenvertaiset olosuhteet musiikin opiskelulle. Yhteisellä kansallisella laadun arvioinnin mallilla tulisi tarkastella oppilaitoksia oppilaiden tasapuolisen taitotason mahdollistamiseksi ja oppilaitosten vertailukelpoisuuden varmistamiseksi. Yhteisesti määritelty, ymmärrettävät kysymykset ja relevantit vastausvaihtoehdot sisältävä, yleisesti käytössä olevan ja helppokäyttöisen sovellusalustan päälle rakennettu kysely mahdollistaisi valtakunnallisen tason datan kerryttämisen ja vertailtavuuden sekä tukisi tulevaisuuden vision toteutumista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä laatu on musiikin opetuksen kontekstissa ja miten se voidaan määrittää musiikin taiteen perusopetuksen näkökulmasta. Tämän lisäksi tarkoituksena oli kirkastaa se, kuka tai ketkä laatutason määrittävät, ja luoda mahdollisimman selkeä ja yksiselitteinen rinnastus musiikin taiteen perusopetukseen kohdentuvien vaatimusten ja opetusta antavien musiikkioppilaitosten tuottaman laatukokemuksen mittaamisen välille.
Opinnäytetyössä pyrittiin tietoisesti välttämään laadullisen ja määrällisen tutkimuksen vastakkainasettelua, siksi käytetyn menetelmän voinee katsoa olevan lähinnä MMR eli Mixed methods research, jossa kvalitatiivisten ja kvantitatiivisten menetelmien yhdistelmän ajatellaan tuovan paremman käsityksen tutkimusongelmaan liittyvistä tekijöistä kuin vain toinen menetelmä yksistään.
Tarkastelun lopputuloksena voitiin todeta, että laatuarvioinnit vaativat aikaa ja osaamista. Laatuarviointien integriteetin todettiin olevan kestävän toiminnankehityksen ydin. Laadun arvioinnin tarkastelukohteina pitäisi olla erityisesti oppimisen olosuhteiden, joiden seurannalla varmistetaan turvalliset, terveelliset ja yhdenvertaiset olosuhteet musiikin opiskelulle. Yhteisellä kansallisella laadun arvioinnin mallilla tulisi tarkastella oppilaitoksia oppilaiden tasapuolisen taitotason mahdollistamiseksi ja oppilaitosten vertailukelpoisuuden varmistamiseksi. Yhteisesti määritelty, ymmärrettävät kysymykset ja relevantit vastausvaihtoehdot sisältävä, yleisesti käytössä olevan ja helppokäyttöisen sovellusalustan päälle rakennettu kysely mahdollistaisi valtakunnallisen tason datan kerryttämisen ja vertailtavuuden sekä tukisi tulevaisuuden vision toteutumista.