Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma : Case: Oulaisten kaupunki
Myllykoski, Wilhelmiina; Myllykoski, Iida (2022)
Myllykoski, Wilhelmiina
Myllykoski, Iida
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530067
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tehdä Oulaisten kaupungille markkinointiviestintä suunnitelma. Teoriaosuudessa käytiin läpi aihealueita, jotka olivat keskeisiä suunnitelman tekemisessä. Työssä perehdyttiin ensin markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen sekä tarkemmin SOSTAC-malliin. SOSTAC-mallia käytettiin suunnitelman pohjana, jonka avulla suunnitelma tehtiin. Markkinoinnin johtamisesta kerrottiin pääasiat, jotka liittyvät markkinoinnin viestintään. Tarkemmin perehdyttiin imagon merkitykseen, joka oli tässä työssä avainasemassa.
Toisena teoriaosuuden päälukuna on markkinointiviestintä. Siinä käytiin läpi asiakashyöty- ja arvo, jotka vaikuttavat markkinointiviestinnän laatuun. Markkinointiviestinnän luvussa perehdyttiin myös markkinointiviestinnän kohderyhmiin, tavoitteisiin sekä suunnitteluun. Suunnitelmassa keskityttiin enemmän digitaaliseen markkinointiin, joten siihen panostettiin myös teoriaosuudessa. Kanavina digitaaliseen markkinointiin valittiin Facebook, Instagram ja verkkosivut, koska ne olivat kanavat, jotka ovat Oulaisten kaupungille hyödyksi eniten.
Markkinointiviestinnän suunnitelmassa kerrottiin ensin toimeksiantajasta, joka tässä työssä oli Oulaisten kaupunki. Suunnitelma aloitettiin SOSTAC-mallin mukaisesti, jonka avulla käytiin jokainen kohta läpi Oulaisten kaupungin tilanteen mukaisesti. Käytävät kohdat olivat seuraavat: nykytilanne analyysi, tavoitteet, strategia ja taktiikka, toiminta ja seuranta. Lisäksi suunnitelmaan laadittiin vuosikello, josta tehtiin valmis pohja Oulaisten kaupungille käytettäväksi digitaalisessa markkinoinnissa.
Toisena teoriaosuuden päälukuna on markkinointiviestintä. Siinä käytiin läpi asiakashyöty- ja arvo, jotka vaikuttavat markkinointiviestinnän laatuun. Markkinointiviestinnän luvussa perehdyttiin myös markkinointiviestinnän kohderyhmiin, tavoitteisiin sekä suunnitteluun. Suunnitelmassa keskityttiin enemmän digitaaliseen markkinointiin, joten siihen panostettiin myös teoriaosuudessa. Kanavina digitaaliseen markkinointiin valittiin Facebook, Instagram ja verkkosivut, koska ne olivat kanavat, jotka ovat Oulaisten kaupungille hyödyksi eniten.
Markkinointiviestinnän suunnitelmassa kerrottiin ensin toimeksiantajasta, joka tässä työssä oli Oulaisten kaupunki. Suunnitelma aloitettiin SOSTAC-mallin mukaisesti, jonka avulla käytiin jokainen kohta läpi Oulaisten kaupungin tilanteen mukaisesti. Käytävät kohdat olivat seuraavat: nykytilanne analyysi, tavoitteet, strategia ja taktiikka, toiminta ja seuranta. Lisäksi suunnitelmaan laadittiin vuosikello, josta tehtiin valmis pohja Oulaisten kaupungille käytettäväksi digitaalisessa markkinoinnissa.