Ukrainan sodan vaikutuksia lukiolaisten mielen hyvinvointiin
Kalttonen, Kia; Rask, Aino (2022)
Kalttonen, Kia
Rask, Aino
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429664
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Ukrainan sodan vaikutuksia Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun lukiolaisten mielen hyvinvointiin. Työelämäkumppanina toimi Helsingin ranskalais-suomalainen koulu, jonka lukion kolmannen vuoden opiskelijoiden ryhmähaastattelusta opinnäytetyön aineisto koostui. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa kansainvälisen kriisin vaikutuksista Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun oppilaiden mielen hyvinvoinnin tilaan. Tutkimuskysymyksenä oli, miten lukiolaiset kokivat Ukrainan sodan vaikuttaneen heidän mielen hyvinvointiinsa. Tutkimustyön tietoperustassa käsiteltiin nuoruutta, mielen hyvinvointia, koulua, oppilashuoltoa ja kriisejä. Opinnäytetyössä käsiteltiin nuoruutta ikävaiheena, nuoren mielen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, kriisejä ja koulun roolia nuoren mielen hyvinvoinnin tukijana.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruumenetelmänä toimi ryhmähaastattelu. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aineistossa korostuivat sodan herättämät moninaiset tunteet. Aineiston perusteella nuoret eivät kuitenkaan kokeneet Ukrainan sodan vaikuttaneen merkittävästi heidän mielen hyvinvointiinsa. Nuoret toivat esiin sodan herättämiä ajatuksia omasta tulevaisuudestaan ja kokivat vertaistuen merkitykselliseksi kansainvälisen kriisin aikana. Johtopäätöksenä voidaan esittää Ukrainan sodan vaikutusten olevan nuorille vaikeasti tunnistettavissa. Nuoret tiedostivat ja tunnistivat Ukrainan sodan vaikutuksia yhteiskunnallisella tasolla, mutta nuorten subjektiivisten kokemusten huomioiminen oli haastavampaa. Kansainvälinen kriisi oli muokannut nuorten tapaa nähdä maailmaa ja omaa tulevaisuuttaan. Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun oppilashuoltoryhmä voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia oman toimintansa kehittämiseen ja oppilashuollon resurssien kohdentamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruumenetelmänä toimi ryhmähaastattelu. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aineistossa korostuivat sodan herättämät moninaiset tunteet. Aineiston perusteella nuoret eivät kuitenkaan kokeneet Ukrainan sodan vaikuttaneen merkittävästi heidän mielen hyvinvointiinsa. Nuoret toivat esiin sodan herättämiä ajatuksia omasta tulevaisuudestaan ja kokivat vertaistuen merkitykselliseksi kansainvälisen kriisin aikana. Johtopäätöksenä voidaan esittää Ukrainan sodan vaikutusten olevan nuorille vaikeasti tunnistettavissa. Nuoret tiedostivat ja tunnistivat Ukrainan sodan vaikutuksia yhteiskunnallisella tasolla, mutta nuorten subjektiivisten kokemusten huomioiminen oli haastavampaa. Kansainvälinen kriisi oli muokannut nuorten tapaa nähdä maailmaa ja omaa tulevaisuuttaan. Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun oppilashuoltoryhmä voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia oman toimintansa kehittämiseen ja oppilashuollon resurssien kohdentamiseen.