Itsekorjaavien tehtävien laadinta sähkösuunnittelukurssille
Aro, Joonas (2022)
Aro, Joonas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227927
Tiivistelmä
Nykymaailmassa sähköistymisen sekä koronan siivittämänä etäopiskelun lisääntymisen myötä myös verkkopohjaisten opiskeluympäristöjen rooli kasvaa. Opiskeluympäristöjen tarkoituksena on helpottaa ja tukea opintojen aikana sekä opettajien, että opiskelijoiden työtaakkaa. Tätä varten täytyy osata hyödyntää verkkoympäristöjen tarjoamia materiaalinluomistyökaluja.
Jyväskylän Ammattikorkeakoulu on siirtynyt Moodlen opiskeluympäristöön, mahdollistaen alustan aktiviteetti- ja kysymystyökalujen hyödyntämisen. Tavoitteena oli luoda valitulle sähkö- ja auto-maatiotekniikan opiskelijoille järjestettävälle sähkösuunnittelukurssille valmiita materiaaleja hyö-dyntäen verkkopohjaisia itsekorjaavia harjoitustehtäväpaketteja.
Lopullista toteutusta varten ensiksi vertailtiin muutamaa valittua lomaketyökalua keskenään ja tutkittiin niiden ominaispiirteitä sekä käyttökohteita. Seuraavaksi käytiin sähkösuunnittelukurssin aihealueet pää-piirteittäin läpi, samalla huomioiden myös harjoitustehtävien osuus aiheesta. Itse-korjaavat harjoitustehtäväpaketit luotiin Moodlen tentti-aktiviteettityökalulla muutamaa valittua kysymystyökalua käyttäen hyödyntämällä ratkaistujen tehtäväpakettien vastauksia. Kaikki viisi ky-symystyyppiä käytiin ominaisuuksiltaan ja toiminnoiltaan läpi yksitellen. Lisäksi huomioitiin luotu-jen kysymysten helppolukuisuus ja käytettävyys sekä jäsentely tenteissä tehtäväpaketeittain. Jatko-kehityksen kannalta työtä voidaan käyttää pohjana muiden etätyöskentelyyn suuntautuvien kurs-sien suunnittelemisessa.
Jyväskylän Ammattikorkeakoulu on siirtynyt Moodlen opiskeluympäristöön, mahdollistaen alustan aktiviteetti- ja kysymystyökalujen hyödyntämisen. Tavoitteena oli luoda valitulle sähkö- ja auto-maatiotekniikan opiskelijoille järjestettävälle sähkösuunnittelukurssille valmiita materiaaleja hyö-dyntäen verkkopohjaisia itsekorjaavia harjoitustehtäväpaketteja.
Lopullista toteutusta varten ensiksi vertailtiin muutamaa valittua lomaketyökalua keskenään ja tutkittiin niiden ominaispiirteitä sekä käyttökohteita. Seuraavaksi käytiin sähkösuunnittelukurssin aihealueet pää-piirteittäin läpi, samalla huomioiden myös harjoitustehtävien osuus aiheesta. Itse-korjaavat harjoitustehtäväpaketit luotiin Moodlen tentti-aktiviteettityökalulla muutamaa valittua kysymystyökalua käyttäen hyödyntämällä ratkaistujen tehtäväpakettien vastauksia. Kaikki viisi ky-symystyyppiä käytiin ominaisuuksiltaan ja toiminnoiltaan läpi yksitellen. Lisäksi huomioitiin luotu-jen kysymysten helppolukuisuus ja käytettävyys sekä jäsentely tenteissä tehtäväpaketeittain. Jatko-kehityksen kannalta työtä voidaan käyttää pohjana muiden etätyöskentelyyn suuntautuvien kurs-sien suunnittelemisessa.