Klassisesta laulajasta musikaalin esiintyjäksi: draamaharjoitteiden vaikutus musiikilliseen ilmaisuun
Adamopoulou, Anna (2022)
Adamopoulou, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927595
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taiteellisessa osiossa tekijä osallistui musikaaliproduktioon West Side Story solistina ja osana ensembleä. Suurmusikaalin järjestäjä oli Kuopion kaupunginorkesteri yhteistyössä Kuopion konservatorion ja Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla musikaaliproduktioon liittyvät harjoitteet ja erityisesti draamaharjoitteet, sekä tarkastella niiden vaikutusta tekijän musiikillisen ilmaisuun. Tavoitteena on myös käsitellä draaman ja ilmaisun asemaa klassisessa laulupedagogiikassa.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa tekijä keskittyy musiikilliseen ilmaisuun klassisen laulupedagogiikan osuutena. Lisäksi hän esittelee draaman käsitteen oppimismenetelmänä. Seuraavaksi hän jakaa lauluharjoitteluprosessin osiksi. Tekijä vertaa laulukappaletta näytelmän kohtaukseen ja esittelee näyttelijälaulajien esimerkkiharjoitteita musiikillisen ilmaisun kehittämiseksi.
Produktion raportoinnissa tekijä kuvaa tuotantoprosessin omasta näkökulmastaan koelaulusta esiintymiseen asti. Pandemian rajoitusten takia suurmusikaalin sijaan esitettiin verkkokonsertti 21.05.2021.
Projektin tuloksena tekijä pääsi kehittämään omaa osaamistaan esiintyjänä ja laulajana. Draamaharjoitteissa tekijä näkee myös pedagogista näkökulmaa, jota voi hyödyntää tulevaisuudessa klassisessa laulupedagogiikassa. In the artistic part of the thesis, the author participated in the musical production West Side Story as a soloist and ensemble singer. The organizer of the grand musical was Kuopio Symphony Orchestra in collaboration with Kuopio Conservatory and Savonia University of Applied Sciences. The purpose of the thesis is to describe exercises related to the musical production and especially drama acting exercises, and review their influence on the author´s musical expression. Another goal was to consider the position drama and expression have in classical vocal pedagogy.
In the written part of the thesis, the author focuses on the musical expression as part of classical vocal pedagogy. In addition she introduces the concept of drama as an educational means. Next, she divides the singing practice process in pieces. The author compares a song to an acting scene and presents singer actor example practices as means to develop musical expression.
In the production report, the author describes the process from her own perspective, from audition to performance. Due to the restrictions of the pandemic, an online concert was performed on May 21,2021, instead of the grand musical.
As a result of this project the author managed to improve her own skills as a performer and a singer. In the drama practices the author also sees an educational viewpoint, which it is possible to utilize also in the future in classical vocal pedagogy.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa tekijä keskittyy musiikilliseen ilmaisuun klassisen laulupedagogiikan osuutena. Lisäksi hän esittelee draaman käsitteen oppimismenetelmänä. Seuraavaksi hän jakaa lauluharjoitteluprosessin osiksi. Tekijä vertaa laulukappaletta näytelmän kohtaukseen ja esittelee näyttelijälaulajien esimerkkiharjoitteita musiikillisen ilmaisun kehittämiseksi.
Produktion raportoinnissa tekijä kuvaa tuotantoprosessin omasta näkökulmastaan koelaulusta esiintymiseen asti. Pandemian rajoitusten takia suurmusikaalin sijaan esitettiin verkkokonsertti 21.05.2021.
Projektin tuloksena tekijä pääsi kehittämään omaa osaamistaan esiintyjänä ja laulajana. Draamaharjoitteissa tekijä näkee myös pedagogista näkökulmaa, jota voi hyödyntää tulevaisuudessa klassisessa laulupedagogiikassa.
In the written part of the thesis, the author focuses on the musical expression as part of classical vocal pedagogy. In addition she introduces the concept of drama as an educational means. Next, she divides the singing practice process in pieces. The author compares a song to an acting scene and presents singer actor example practices as means to develop musical expression.
In the production report, the author describes the process from her own perspective, from audition to performance. Due to the restrictions of the pandemic, an online concert was performed on May 21,2021, instead of the grand musical.
As a result of this project the author managed to improve her own skills as a performer and a singer. In the drama practices the author also sees an educational viewpoint, which it is possible to utilize also in the future in classical vocal pedagogy.