Toimivan laadunhallintajärjestelmän tärkeys ja hyödyt : ISO 9001:2015
Roiha, Joona (2022)
Roiha, Joona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827295
Tiivistelmä
Laatu on aina ollut yksi keskisimmistä kilpailukeinoista yritysten välillä. Sen hallintaan on aikojen saatossa kehitetty monia työkaluja ja järjestelmiä. ISO 9001:2015 -standardi on yksi tunnetuimmista laadunhallintajärjestelmistä.
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa selkeä kuva laadusta, laadunhallinnasta sekä ISO 9001:2015 -standardin mukaan rakennetusta laadunhallintajärjestelmästä. Tutkimuskysymys on millä tavalla yritykset kokevat ISO 9001:2015 -standardin mukaan rakennetun laadunhallintajärjestelmän tärkeyden sekä sisäiset ja ulkoiset hyödyt.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta eri osasta. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan laatua, sen määritelmää, historiaa sekä sen merkitystä. Tämän jälkeen esitellään yleisesti laadunhallintajärjestelmän tarkoitus sekä yleisimmät laadun-hallinnassa käytettävät työkalut, joita yritys voi käyttää laadun kehittämisessä. Näistä yleisimmät esitellään laatua käsittelevän osion päätteeksi. Tätä seuraa ISO:n toiminnan kuvaaminen, sen historia sekä millä tavalla sen toiminta näkyy Suomessa. Tässä selvennetään myös ISO -standardeja sekä niiden hyötyjä yleisesti ja kerrotaan, mitä standardeihin kuuluva auditointi ja sertifiointi pitää sisällään.
Opinnäytetyön toisessa osassa käsitellään tutkimuksen tuloksia. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus perustuu lähdemateriaalien lisäksi haastattelujen avulla keräämääni tietoon.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että ISO 9001:2015 -standardin avulla rakennettu laadunhallintajärjestelmä vaikutti positiivisesti yritysten toimintatapojen yhtenäistämiseen sekä toiminnan tehokkuuteen. Järjestelmä paransi myös yrityksen kilpailukykyä sekä asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa selkeä kuva laadusta, laadunhallinnasta sekä ISO 9001:2015 -standardin mukaan rakennetusta laadunhallintajärjestelmästä. Tutkimuskysymys on millä tavalla yritykset kokevat ISO 9001:2015 -standardin mukaan rakennetun laadunhallintajärjestelmän tärkeyden sekä sisäiset ja ulkoiset hyödyt.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta eri osasta. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan laatua, sen määritelmää, historiaa sekä sen merkitystä. Tämän jälkeen esitellään yleisesti laadunhallintajärjestelmän tarkoitus sekä yleisimmät laadun-hallinnassa käytettävät työkalut, joita yritys voi käyttää laadun kehittämisessä. Näistä yleisimmät esitellään laatua käsittelevän osion päätteeksi. Tätä seuraa ISO:n toiminnan kuvaaminen, sen historia sekä millä tavalla sen toiminta näkyy Suomessa. Tässä selvennetään myös ISO -standardeja sekä niiden hyötyjä yleisesti ja kerrotaan, mitä standardeihin kuuluva auditointi ja sertifiointi pitää sisällään.
Opinnäytetyön toisessa osassa käsitellään tutkimuksen tuloksia. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus perustuu lähdemateriaalien lisäksi haastattelujen avulla keräämääni tietoon.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että ISO 9001:2015 -standardin avulla rakennettu laadunhallintajärjestelmä vaikutti positiivisesti yritysten toimintatapojen yhtenäistämiseen sekä toiminnan tehokkuuteen. Järjestelmä paransi myös yrityksen kilpailukykyä sekä asiakastyytyväisyyttä.