Valtioneuvoston toimialariippumattomien ICT–palveluiden toimittaminen ja hallintaprosessi ulkoasianhallinnossa
Puhakainen, Antti (2022)
Puhakainen, Antti
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827296
Tiivistelmä
Työn aiheena on valtioneuvoston toimialariippumattomien ICT–palveluiden toimittaminen ja hallintaprosessi ulkoasianhallinnossa. Työn toimeksiantaja on Valtioneuvoston kanslia, joka vastaa valtioneuvoston toimialariippumattomien ICT–palveluiden toimittamisesta. Työn tavoitteena on kartoittaa ja analysoida kyseiset ICT-palvelut ja määritellä kuinka palveluita kannattaisi kehittää tulevaisuudessa.
Toimialariippumattomat ICT-palvelut ministeriöille tuotettuja palveluita, jotka eivät suoraan liity kyseisen ministeriön toimialan vastuiden toteuttamiseen. Esimerkki sähköposti on tällainen palvelu. TORI-laki kuvaa selkeästi ja hyvin, mitä tällaisilla yhteisillä palveluilla tarkoitetaan ja miten ne täytyy tuottaa.
Tutkimuskohteena olevat Ulkoministeriön toiminta poikkeaa muusta valtioneuvostosta, koska sillä on edustustojen kautta toimintaa kaikkialla maailmassa. Tästä syystä myös ulkoministeriön käyttämien ICT-palveluiden toimittaminen poikkeaa muusta valtioneuvostosta. Palvelut tuotetaan useiden palveluorganisaatioiden yhteistyöllä. Näitä organisaatioita ovat ulkoministeriö itse, valtioneuvoston kanslia, Valtori, sekä Valtorin alihankkijat. Tuotettavia palveluja ovat kapasiteettipalvelut, tietoliikennepalvelut, tukipalvelut, edustustojen tietotekniikkapalvelut, sekä palveluhallinta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin tapaustutkimusta ja konstruktiivista tutkimusta. Ja tutkimusaineisto on kerätty havainnoimalla toimintaa. Palveluiden nykytilaa arvioidaan ITILv4 ja SIAM –viitekehyksiä vasten.
Nykytilan havainnoissa pyrittiin havainnoimaan, miten ITIL ja SIAM viitekehyksiä tällä hetkellä hyödynnetään konesali ja kapasiteettipalvelut, tietoliikennepalvelu, tukipalveluissa, edustustojen ICT-palveluissa, sekä palveluhallinnassa.
Kehitysehdotuksissa esitellään, mitkä ITILv4 ja SIAM –viitekehysten elementtejä palvelussa kannattaa ottaa käyttöön. Työssä ei oteta kantaa siihen, miten viitekehysten käyttöönotto toteutetaan.
Toimialariippumattomat ICT-palvelut ministeriöille tuotettuja palveluita, jotka eivät suoraan liity kyseisen ministeriön toimialan vastuiden toteuttamiseen. Esimerkki sähköposti on tällainen palvelu. TORI-laki kuvaa selkeästi ja hyvin, mitä tällaisilla yhteisillä palveluilla tarkoitetaan ja miten ne täytyy tuottaa.
Tutkimuskohteena olevat Ulkoministeriön toiminta poikkeaa muusta valtioneuvostosta, koska sillä on edustustojen kautta toimintaa kaikkialla maailmassa. Tästä syystä myös ulkoministeriön käyttämien ICT-palveluiden toimittaminen poikkeaa muusta valtioneuvostosta. Palvelut tuotetaan useiden palveluorganisaatioiden yhteistyöllä. Näitä organisaatioita ovat ulkoministeriö itse, valtioneuvoston kanslia, Valtori, sekä Valtorin alihankkijat. Tuotettavia palveluja ovat kapasiteettipalvelut, tietoliikennepalvelut, tukipalvelut, edustustojen tietotekniikkapalvelut, sekä palveluhallinta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin tapaustutkimusta ja konstruktiivista tutkimusta. Ja tutkimusaineisto on kerätty havainnoimalla toimintaa. Palveluiden nykytilaa arvioidaan ITILv4 ja SIAM –viitekehyksiä vasten.
Nykytilan havainnoissa pyrittiin havainnoimaan, miten ITIL ja SIAM viitekehyksiä tällä hetkellä hyödynnetään konesali ja kapasiteettipalvelut, tietoliikennepalvelu, tukipalveluissa, edustustojen ICT-palveluissa, sekä palveluhallinnassa.
Kehitysehdotuksissa esitellään, mitkä ITILv4 ja SIAM –viitekehysten elementtejä palvelussa kannattaa ottaa käyttöön. Työssä ei oteta kantaa siihen, miten viitekehysten käyttöönotto toteutetaan.