Ravintolisien vastuullisuuden asiakaslähtöinen markkinointi
Saario, Kirsi (2022)
Saario, Kirsi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727080
Tiivistelmä
Vastuullisuuskäsite on ollut yhteiskunnallisessa keskustelussa läsnä jo pitkään ja kuluttajat ovat vaatineet ostamiltaan tuotteilta ja palveluilta läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta sen eri muodoissa. Ravintolisätuotteet ovat kuitenkin yksi esimerkki tuoteryhmästä, jota vastuullisuuskeskustelu ja -markkinointi ei ole vielä juuri lainkaan koskettanut. Ravintolisiä ostavat asiakkaat ovat tiettävästi hyvin vähän ilmaisseet haluavansa ostaa nimenomaan vastuullisina pidettäviä ravintolisätuotteita tai vaatineet ravintolisävalmistajilta selvityksiä tuotteiden vastuullisuudesta.
Tämä opinnäytetyö syntyi kiinnostuksesta ymmärtää ilmiötä, jossa ravintolisät syystä tai toisesta ovat jääneet tietynlaiseen vastuullisuuspaitsioon. Toimeksiantona suoritettavan kehittämistyön tavoitteena oli selvittää ravintolisiä ostavien kuluttajien suhtautumista ravintolisien vastuullisuuteen, erityisesti sitä, mitkä vastuullisuuden osa-alueet olivat merkityksellisiä ravintolisiä ostaville kuluttajille ja miten eri ikäryhmien näkemykset vastuullisuudesta vaihtelivat.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus ja menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Aineiston keruu suoritettiin sähköisen lomakekyselyn avulla hyödyntäen toimeksiantajan laajaa asiakasrekisteriä. Kyselyn suoritti loppuun 1370 kpl ravintolisävalmisteita käyttävää kuluttajaa, eli tutkimuksen otosta voi pitää eritäin kattavana.
Tutkimuksen tuloksena saatiin runsaasti tietoa niistä tekijöistä ja aihealueista, jotka vastaajat kokivat erityisen merkityksellisinä ravintolisien vastuullisuudessa sekä siitä, miten vastaajien näkemykset vastuullisuuden merkityksestä vaihtelivat eri ikäryhmittäin. Ristiintaulukoinnin avulla aineistosta saatiin yksityiskohtaista tietoa ikäryhmittäin tarkasteltuna, mikä laajensi tutkimuksen näkökulmaa ja tiedon käytettävyyttä käytännön työelämässä.
Saatujen tulosten perusteella toimeksiantajalle muodostettiin kehitysehdotuksia, joiden tavoitteena on asiakaslähtöisellä tavalla tuoda vastuullisuus osaksi ravintolisille suunniteltavia markkinointitoimenpiteitä tulevaisuudessa. Tutkimuksen tulokset antoivat toimeksiantajayritykselle ravintolisien markkinoinnissa ja sen tarkemmassa ja täsmällisemmässä kohdentamisessa hyödynnettävää laajaan vastaajajoukkoon perustuvaa tietoa ravintolisiä ostavien kuluttajien tarpeista ja odotuksista vastuullisuuteen liittyen sekä tietoa ravintolisiä ostavien asiakkaiden ostotavoista- ja tottumuksista.
Tämä opinnäytetyö syntyi kiinnostuksesta ymmärtää ilmiötä, jossa ravintolisät syystä tai toisesta ovat jääneet tietynlaiseen vastuullisuuspaitsioon. Toimeksiantona suoritettavan kehittämistyön tavoitteena oli selvittää ravintolisiä ostavien kuluttajien suhtautumista ravintolisien vastuullisuuteen, erityisesti sitä, mitkä vastuullisuuden osa-alueet olivat merkityksellisiä ravintolisiä ostaville kuluttajille ja miten eri ikäryhmien näkemykset vastuullisuudesta vaihtelivat.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus ja menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Aineiston keruu suoritettiin sähköisen lomakekyselyn avulla hyödyntäen toimeksiantajan laajaa asiakasrekisteriä. Kyselyn suoritti loppuun 1370 kpl ravintolisävalmisteita käyttävää kuluttajaa, eli tutkimuksen otosta voi pitää eritäin kattavana.
Tutkimuksen tuloksena saatiin runsaasti tietoa niistä tekijöistä ja aihealueista, jotka vastaajat kokivat erityisen merkityksellisinä ravintolisien vastuullisuudessa sekä siitä, miten vastaajien näkemykset vastuullisuuden merkityksestä vaihtelivat eri ikäryhmittäin. Ristiintaulukoinnin avulla aineistosta saatiin yksityiskohtaista tietoa ikäryhmittäin tarkasteltuna, mikä laajensi tutkimuksen näkökulmaa ja tiedon käytettävyyttä käytännön työelämässä.
Saatujen tulosten perusteella toimeksiantajalle muodostettiin kehitysehdotuksia, joiden tavoitteena on asiakaslähtöisellä tavalla tuoda vastuullisuus osaksi ravintolisille suunniteltavia markkinointitoimenpiteitä tulevaisuudessa. Tutkimuksen tulokset antoivat toimeksiantajayritykselle ravintolisien markkinoinnissa ja sen tarkemmassa ja täsmällisemmässä kohdentamisessa hyödynnettävää laajaan vastaajajoukkoon perustuvaa tietoa ravintolisiä ostavien kuluttajien tarpeista ja odotuksista vastuullisuuteen liittyen sekä tietoa ravintolisiä ostavien asiakkaiden ostotavoista- ja tottumuksista.