Verkkokaupan kehittämissuunnitelma kivijalkamyymälälle
Pollari, Juho (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626657
Tiivistelmä
Kivijalkamyymälöiden rinnalle ovat viimeisen vuosikymmenen aikana vahvasti nousseet verkkokaupat. Tässä opinnäytetyössä laadittiin kehityssuunnitelma kohdeyritys Paita-Baari Oy:lle, joka on miesten- ja naistenvaatteiden erikoisliike. Kohdeyrityksellä on pitkä, yli kuudenkymmenen vuoden historia, jonka rinnalle on vuonna 2021 koronapandemian seurauksena perustettu verkkokauppa. Opinnäytetyön tavoite oli löytää kivijalkamyymälän verkkokaupan mahdolliset kehityskohteet ja luoda suunnitelma niiden toteuttamiseksi. Tarkoitus oli myös oppia ymmärtämään toimintamekanismeja verkkokaupan taustalla.
Tutkimus on toteutettu keräämällä aineisto asiakastyytyväisyyskyselyn avulla, jolle on tehty sisällönanalyysi. Kysely jaettiin kohdeyrityksen Facebook- ja Instagram-tileillä, minkä avulla vastaukset saatiin oikealta kohderyhmältä. Kyselyyn vastasi 45 verkkokaupan asiakasta.
Tutkimuksen lopputulemaksi saatiin joukko kehitysehdotelmia koskien kohdeyrityksen verkkokauppatoimintaa, joista tärkeimpänä huomiona nousi esiin verkkokaupan käytettävyys. Tämän pohjalta kohdeyritys lähtee kehittämään toimintaansa edelleen. Opinnäytetyön myötä ymmärrys verkkokaupan merkityksestä osana kivijalkaliikkeen toimintaa lisääntyi. Verkkokauppaa lähdetään kehittämään asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten pohjalta entistä eheämmäksi kokonaisuudeksi.
Tutkimus on toteutettu keräämällä aineisto asiakastyytyväisyyskyselyn avulla, jolle on tehty sisällönanalyysi. Kysely jaettiin kohdeyrityksen Facebook- ja Instagram-tileillä, minkä avulla vastaukset saatiin oikealta kohderyhmältä. Kyselyyn vastasi 45 verkkokaupan asiakasta.
Tutkimuksen lopputulemaksi saatiin joukko kehitysehdotelmia koskien kohdeyrityksen verkkokauppatoimintaa, joista tärkeimpänä huomiona nousi esiin verkkokaupan käytettävyys. Tämän pohjalta kohdeyritys lähtee kehittämään toimintaansa edelleen. Opinnäytetyön myötä ymmärrys verkkokaupan merkityksestä osana kivijalkaliikkeen toimintaa lisääntyi. Verkkokauppaa lähdetään kehittämään asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten pohjalta entistä eheämmäksi kokonaisuudeksi.