3-5-vuotiaiden lasten osallisuus varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksessa
Peltoluhta, Roosa-Maria (2022)
Peltoluhta, Roosa-Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426300
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteina on selvittää, miten lasten osallisuus näkyy varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä vahvistaa lasten iloa liikuntaa kohtaan osallistamalla lapsia yhteiseen toimintaan ja huomioimalla heidän toimijuuttaan. Lapuan päiväkoti Kissankello toimii toimeksiantajana ja yhteistyötahona opinnäytetyölle. Opinnäytetyön myötä voidaan herätellä yhteistyötahoa kiinnittämään huomiota osallistavaan toimintaan liikuntakasvatusta suunniteltaessa, toteutettaessa ja arvioitaessa. Opinnäytetyön aihe tarjoaa tavoitteen kehittää omaa ja yhteistyötahon osaamista. Tämä työ on toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat seuraavat: miten lasten osallisuus näkyy liikuntakasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa varhaiskasvatuksessa, millä tavalla lapset innostetaan osallistumaan suunnitteluun ja millaisena lasten osallisuus ilmenee. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten 3–5-vuotiaiden lasten osallisuus näkyy liikuntakasvatusta suunniteltaessa ja nouseeko osallisuutta toteutettaessa jonkinlaisia haasteita. Vastauksia näihin kysymyksiin tavoiteltiin tekemällä alkukartoitus Kissankellon päiväkodin kasvattajille. Kysely tuotti 10 vastausta, ja ne analysoitiin teemoittelun avulla. Vastauksista nousivat esiin varhaiskasvattajien ajatukset lasten osallisuudesta tällä hetkellä sekä mahdolliset menetelmät ja toimintatavat, joilla pyritään lisäämään lasten osallisuutta.
Keskeiset teoreettiset käsitteet ovat osallisuus ja liikuntakasvatus varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen osallisuuden osalta paneudutaan vielä tarkemmin osallisuuden portaisiin ja tasomalliin. Liikuntakasvatuksen osalta paneudutaan 3–5-vuotiaiden motorisiin, kognitiivisiin ja psyykkisiin sekä sosioemotionaalisiin taitoihin ja niiden kehitykseen tarkemmin. Teoriaosuus pohjaa vahvasti lasten osallisuuteen.
Toiminnallisella osuudella pyrittiin vahvistamaan lasten iloa ja osallisuutta liikuntaa kohtaan. Toiminnallinen osuus sisälsi pöytäteatteria, kädentaitoja sekä lasten suunnitteleman liikuntaradan. Toiminnalliseen osuuteen osallistui 14 lasta, joiden osallisuutta havainnoitiin toiminnan aikana. Havainnoista nousi esiin lasten innokkuus osallistua ja olla mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa toimintaa. Toiminnallinen osuus aikaansai paljon kiinnostusta päiväkodilla ja herätti kasvattajien mielenkiinnon lasten suunnittelemaa liikuntarataa kohtaan. Rata oli suunnattu 3–5-vuotiaille, mutta toisista ryhmistä myös pienemmät lapset innostuivat siihen mukaan, joten toiminta olisi ollut mahdollista myös hieman pienemmillekin. Lasten innostus sai osan kasvattajistakin haluamaan radan materiaalin itselleen, jotta voisivat myös toteuttaa ryhmässään sen pohjalta liikuntakasvatusta. Opinnäytetyön tuloksena ovat lasten ja kasvattajien kokemukset osallisuudesta liikuntakasvatuksessa.
Keskeiset teoreettiset käsitteet ovat osallisuus ja liikuntakasvatus varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen osallisuuden osalta paneudutaan vielä tarkemmin osallisuuden portaisiin ja tasomalliin. Liikuntakasvatuksen osalta paneudutaan 3–5-vuotiaiden motorisiin, kognitiivisiin ja psyykkisiin sekä sosioemotionaalisiin taitoihin ja niiden kehitykseen tarkemmin. Teoriaosuus pohjaa vahvasti lasten osallisuuteen.
Toiminnallisella osuudella pyrittiin vahvistamaan lasten iloa ja osallisuutta liikuntaa kohtaan. Toiminnallinen osuus sisälsi pöytäteatteria, kädentaitoja sekä lasten suunnitteleman liikuntaradan. Toiminnalliseen osuuteen osallistui 14 lasta, joiden osallisuutta havainnoitiin toiminnan aikana. Havainnoista nousi esiin lasten innokkuus osallistua ja olla mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa toimintaa. Toiminnallinen osuus aikaansai paljon kiinnostusta päiväkodilla ja herätti kasvattajien mielenkiinnon lasten suunnittelemaa liikuntarataa kohtaan. Rata oli suunnattu 3–5-vuotiaille, mutta toisista ryhmistä myös pienemmät lapset innostuivat siihen mukaan, joten toiminta olisi ollut mahdollista myös hieman pienemmillekin. Lasten innostus sai osan kasvattajistakin haluamaan radan materiaalin itselleen, jotta voisivat myös toteuttaa ryhmässään sen pohjalta liikuntakasvatusta. Opinnäytetyön tuloksena ovat lasten ja kasvattajien kokemukset osallisuudesta liikuntakasvatuksessa.