Betonirakenteiden liitokset asuinrakentamisessa: liitosten eroavaisuudet siirryttäessä seuraamusluokka CC2:sta CC3:n
Hyyryläinen, Jani (2022)
Hyyryläinen, Jani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326121
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli varmentaa nykyisin asuinrakentamisessa käytettyjen liitosten toiminta ja vertailla niitä siirryttäessä CC2 seuraamusluokasta CC3 seuraamusluokkaan, laskea liitoksien kestävyydet ja selvittää niihin liittyvät suunnittelun rajaukset. Toisena tavoitteena oli käyttää työstä saatua teoriapohjaa ja ratkaisuja A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n elementtiliitosdetaljien kehitystyöhön ja tehdä niiden pohjalta ohjeita nuoremmille suunnittelijoille.
Tarve työlle tuli kokemusperäisesti siitä, että suunnittelukentällä käytetään tällä hetkellä hyvin paljon varioituja ratkaisuja eri firmoittain ja suunnitelmaratkaisut ovat pitkälti riippuneet siitä keneltä asiasta on kysytty. Tämä tuo hajontaa hyvin paljon yksittäisen firman sisällä ja vieläkin enemmän koko suunnittelualalla, osittain jopa aiheuttaen kilpailuetua väärin perustein.
Työn tuloksena havaittiin se, että nykyisin käytetyt liitokset toimivat ainakin perustapauksissa murtorajatilassa, mutta onnettomuustilanteessa monikaan liitoksista ei välttämättä toimi oikealla / halutulla tavalla. Liitoksissa on myös käytetty kansainvälisten ohjeiden ja tutkimuksien vastaisesti sellaisia ratkaisuja, jotka eivät ainakaan täydellä suunnitellulla kapasiteetilla tule toimimaan. Suurin syy tähän todennäköisesti on liitoksien tekemisen ja elementtien valmistamisen hinnan kasvaminen, mikäli kaikkia tutkittuja ohjeita noudatettaisiin. The aim of the work was to verify the function of the joints used in residential construction today and to compare them when moving from the CC2 consequence class to the CC3 consequence class, to calculate the durability of the joints and to find out the design limitations related to them. The second goal was to use the theoretical basis and solutions obtained from the work for the development work of element connection details of A-Insinöörit Suunnittelu Oy and to make instructions for younger designers based on them.
The need for the work came from the experience that currently a lot of varied solutions are used in the design field by different companies, and the design solutions have largely depended on who was asked about it. This creates a lot of fragmentation within a single company and even more in the entire design industry, sometimes even causing a competitive advantage on the wrong grounds.
As a result of the work, it was found that the joints used today work at least in basic cases in the ultimate limit state, but in the event of an accident, many of the joints do not necessarily work in the right / desired way. Solutions have also been used in the connections, contrary to international guidelines and studies, which at least will not work at full planned capacity. The main reason for this is probably the increase in the price of making connections and manufacturing elements, if all the studied instructions were followed.
Tarve työlle tuli kokemusperäisesti siitä, että suunnittelukentällä käytetään tällä hetkellä hyvin paljon varioituja ratkaisuja eri firmoittain ja suunnitelmaratkaisut ovat pitkälti riippuneet siitä keneltä asiasta on kysytty. Tämä tuo hajontaa hyvin paljon yksittäisen firman sisällä ja vieläkin enemmän koko suunnittelualalla, osittain jopa aiheuttaen kilpailuetua väärin perustein.
Työn tuloksena havaittiin se, että nykyisin käytetyt liitokset toimivat ainakin perustapauksissa murtorajatilassa, mutta onnettomuustilanteessa monikaan liitoksista ei välttämättä toimi oikealla / halutulla tavalla. Liitoksissa on myös käytetty kansainvälisten ohjeiden ja tutkimuksien vastaisesti sellaisia ratkaisuja, jotka eivät ainakaan täydellä suunnitellulla kapasiteetilla tule toimimaan. Suurin syy tähän todennäköisesti on liitoksien tekemisen ja elementtien valmistamisen hinnan kasvaminen, mikäli kaikkia tutkittuja ohjeita noudatettaisiin.
The need for the work came from the experience that currently a lot of varied solutions are used in the design field by different companies, and the design solutions have largely depended on who was asked about it. This creates a lot of fragmentation within a single company and even more in the entire design industry, sometimes even causing a competitive advantage on the wrong grounds.
As a result of the work, it was found that the joints used today work at least in basic cases in the ultimate limit state, but in the event of an accident, many of the joints do not necessarily work in the right / desired way. Solutions have also been used in the connections, contrary to international guidelines and studies, which at least will not work at full planned capacity. The main reason for this is probably the increase in the price of making connections and manufacturing elements, if all the studied instructions were followed.