Sijaishuollossa asuvien lasten ja nuorten toiminnallinen osallistaminen ryhmätoimintaan
Palomäki, Miska; Tynkkynen, Jonatan (2022)
Palomäki, Miska
Tynkkynen, Jonatan
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225779
Tiivistelmä
Nykypäivänä nuorten syrjäytyminen on pinnalla oleva puheenaihe. Nuorten syrjäytymisvaaraan vaikuttavat ongelmat kotona, koulussa tai muussa sosiaalisessa ympäristössä ja voidaankin puhua huono-osaisuuden kasaantumisesta, joka on merkittävä syrjäytymisen riskitekijä. Syrjäytyminen on iso ongelma niin yhteiskunnallisesti, kuin yksilötasollakin, erityisesti lastensuojeluyksikössä asuville nuorille. Terveyden -ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan lastensuojeluyksikössä jossain vaiheessa elämäänsä asuvat nuoret ovat merkittävässä syrjäytymisvaarassa muuhun väestöön nähden.
Tämä opinnäytetyö käsittelee onnistuneeseen ryhmätoimintakertaan vaikuttavia tekijöitä, psykofyysistä fysioterapiaa, sen harjoitteita ja niiden hyötyjä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää osallistavia harjoitteita ryhmätoiminnassa lastensuojeluyksikössä asuville lapsille ja nuorille. Ryhmätoimintakerrat järjestettiin moniammatillisessa yhteistyössä sosionomiopiskelijoiden kanssa, jotka tekivät oman opinnäytetyönsä samasta aiheesta. Tavoitteena oli järjestää viisi ryhmätoimintakertaa moniammatillisesti yhteistyössä sosionomiopiskelijoiden kanssa, hyödyntäen psykofyysisen fysioterapian harjoitteita ja tuottaa toimivimmista harjoitteista opas yhteistyökumppanillemme.
Palautteen keräsimme itse laatimallamme alkuhaastattelulla, loppupalautteella ja jokaisen ryhmätoimintakertaan kuuluvalla 10 kysymystä sisältävällä Kahoot-palautteella. Palautteen mukaan ryhmätoimintakerroilla oli positiivinen vaikutus nuorten väliseen kommunikointiin sekä ryhmäytymiseen.
Tämä opinnäytetyö käsittelee onnistuneeseen ryhmätoimintakertaan vaikuttavia tekijöitä, psykofyysistä fysioterapiaa, sen harjoitteita ja niiden hyötyjä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää osallistavia harjoitteita ryhmätoiminnassa lastensuojeluyksikössä asuville lapsille ja nuorille. Ryhmätoimintakerrat järjestettiin moniammatillisessa yhteistyössä sosionomiopiskelijoiden kanssa, jotka tekivät oman opinnäytetyönsä samasta aiheesta. Tavoitteena oli järjestää viisi ryhmätoimintakertaa moniammatillisesti yhteistyössä sosionomiopiskelijoiden kanssa, hyödyntäen psykofyysisen fysioterapian harjoitteita ja tuottaa toimivimmista harjoitteista opas yhteistyökumppanillemme.
Palautteen keräsimme itse laatimallamme alkuhaastattelulla, loppupalautteella ja jokaisen ryhmätoimintakertaan kuuluvalla 10 kysymystä sisältävällä Kahoot-palautteella. Palautteen mukaan ryhmätoimintakerroilla oli positiivinen vaikutus nuorten väliseen kommunikointiin sekä ryhmäytymiseen.