Viherrinki Oy:n laatukäsikirja
Paavola, Jenni (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125370
Tiivistelmä
Viherrinki Oy on yksityisten puutarhamyymälöiden markkinointi- ja yhteistyöketju. Sen jäsenet ovat hyvin erityyppisiä, eri kokoisia puutarha-alan yrityksiä eri puolilla Suomea. Erään entisen jäsenyrityksen talousvaikeudet muutama vuosi sitten horjuttivat myös Viherringin taloutta, kun taimitilausten laskut jäivät maksamatta. Merkkejä vaikeuksista oli ollut nähtävissä, mutta niihin ei ymmärretty tai osattu puuttua hallituksen toimesta. Ei ehkä myöskään uskottu, että yksittäisen yrityksen ongelmat vaikuttavat myös Viherrinkiin.
Viherrinki on myös markkinointiketju. Markkinointia tukee myymälöiden tunnettavuus ja asiakkaalle näkyvät, yhteiset tekijät. Myymälöiden erilaisuudesta ja välimatkoista johtuen haluttiin selvittää, kuinka kauppiaat kokevat viherrinkiläisyyden ja kuinka haluaisivat sen näkyvän asiakkaalle.
Hallitus tiedosti tarpeen yhtenäiselle ohjeistukselle koskien muun muassa johtamisjärjestelmiä, työturvallisuutta, varastointia ja jätehuoltoa sekä muita laatuindikaattoreita ja päivitti Viherrinki Oy:n strategian arvoineen ja visioineen talvella 2021–2022. Tässä opinnäytetyössä luotiin strategian tueksi myymälöiden laadunvalvontaan yhtenäisiä konkreettisia työkaluja, joilla laatua voidaan myös mitata. Mittareilla voidaan luoda myös vähimmäisvaatimukset Viherrinkiin kuuluville yrityksille, sekä auttaa ja opastaa tavoitteiden saavuttamisessa.
Opinnäytetyössä haastateltiin suurin osa Viherringin kauppiaista. Haastattelulla kartoitettiin kauppiaiden näkemyksiä ja tarpeita laadusta ja omasta myymälästä suhteessa Viherrinkiin ja tulosten pohjalta luotiin Viherringin myymälöille laatuohjeistus ja Vilmeri+-lomakkeisto myymälän omavalvontaa helpottamaan.
Viherrinki on myös markkinointiketju. Markkinointia tukee myymälöiden tunnettavuus ja asiakkaalle näkyvät, yhteiset tekijät. Myymälöiden erilaisuudesta ja välimatkoista johtuen haluttiin selvittää, kuinka kauppiaat kokevat viherrinkiläisyyden ja kuinka haluaisivat sen näkyvän asiakkaalle.
Hallitus tiedosti tarpeen yhtenäiselle ohjeistukselle koskien muun muassa johtamisjärjestelmiä, työturvallisuutta, varastointia ja jätehuoltoa sekä muita laatuindikaattoreita ja päivitti Viherrinki Oy:n strategian arvoineen ja visioineen talvella 2021–2022. Tässä opinnäytetyössä luotiin strategian tueksi myymälöiden laadunvalvontaan yhtenäisiä konkreettisia työkaluja, joilla laatua voidaan myös mitata. Mittareilla voidaan luoda myös vähimmäisvaatimukset Viherrinkiin kuuluville yrityksille, sekä auttaa ja opastaa tavoitteiden saavuttamisessa.
Opinnäytetyössä haastateltiin suurin osa Viherringin kauppiaista. Haastattelulla kartoitettiin kauppiaiden näkemyksiä ja tarpeita laadusta ja omasta myymälästä suhteessa Viherrinkiin ja tulosten pohjalta luotiin Viherringin myymälöille laatuohjeistus ja Vilmeri+-lomakkeisto myymälän omavalvontaa helpottamaan.