Leipomon sisäisen viestinnän kehittäminen
Luoma, Tiina (2022)
Luoma, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524165
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen sisäistä viestintää. Alatavoitteena oli selvittää sisäisen viestinnän nykytila. Toinen alatavoite oli luoda yrityksen sisäisen viestinnän kehittämisehdotuksia ja -toimenpiteitä sekä arvioida käytäntöön vietynä niitä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään työyhteisöviestintää sekä tarkemmin sisäistä viestintää, jossa kerrotaan siihen liittyvästä lainsäädännöstä, viestinnän kanavista, esimiesviestinnästä, perehdyttämisestä ja kehityskeskusteluista. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena ja sen aineistoa kerättiin opinnäytetyön tekijän havainnoinnilla, yksilö- ja ryhmähaastatteluilla sekä työpajalla. Opinnäytetyön tekijä on kohdeyrityksessä töissä, osallisena tutkimuksessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyön tuloksien mukaan sisäiseen viestintään oltiin pääosin tyytyväisiä. Tuloksista selvisi, että henkilökunta kaipasi kehityskeskusteluita ja päivittäisviestintään toivottiin nopeampaa tiedonkulkua. Perehdyttämisprosessiin oltiin melko tyytyväisiä, vain yhdelle osastolle kaivattiin henkilöä, joka vastaa perehdyttämisestä. Henkilökunta piti tärkeimpinä tiedotuskanavina esimiesten tiedotuksia ja uusina kanavina toivottiin Intranetiä taukotilaan, yrityksen omaa WhatsApp-ryhmää sekä jokaiselle osastolle omaa ilmoitustaulua. Nykytila-analyysin pohjalta tehtiin sisäisen viestinnän kanavasuunnitelma ja lisättiin uusia kanavia, kuten WhatsApp, kaikille osastoille ilmoitustaulut ja niille päivittäjät, pikapalaverit lisääntyivät ja alkuvuodesta 2023 aloitetaan kehityskeskustelut sekä henkilökunnan yhteisiä tilaisuuksia on pidetty ja niitä on tulossa lisää. Tehtyjä kehittämistoimenpiteitä arvioitiin niiden ollessa käytössään jonkin aikaa ja ne auttoivat kehittämään kohdeyrityksen sisäistä viestintää