Ukrainan sodan vaikutus suomalaisten matkailukäyttäytymiseen
Hägg, Nadine (2022)
Hägg, Nadine
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323791
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia Ukrainan sodan vaikutuksia suomalaisten matkailukäyttäytymiseen. Lisäksi tutkimuksen tuloksien avulla haluttiin selvittää tarkemmin suomalaisten käsitystä Ukrainan tilanteesta.
Tutkimusongelmana toimi kysymykset siitä, että millä tavoin suomalaiset kokevat Ukrainan sodan vaikuttavan heidän matkailumotiiveihinsa, vaikuttaako sota kohteen valintaan sekä onko sodalla vaikutusta yleiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Työssä haluttiin myös selvittää, millaisia riskejä liittyy matkailuun ja miten ne vaikuttavat matkailukäyttäytymiseen.
Työn teoreettinen viitekehys koostui matkailun riskeistä, joiden kontekstina oli Ukrainan sota. Kirjoitusprosessissa käytettiin erilaisia lähteitä monipuolisesti. Ukrainan sota oli aiheena niin tuore, että tämän aiheen osalta jouduttiin turvautumaan suurimmaksi osaksi uutis- ja tutkimusartikkeleihin. Tietoa etsittiin sekä suomen- että englanninkielisistä lähteistä.
Työn tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tässä apuna käytettiin Webropol-alustaa. Tämän avulla luotiin kysely, jonka perusjoukkona olivat yleisesti suomalaiset. Kyselyä jaettiin eri sosiaalisen median alustoilla, kuten Facebookissa ja Instagramissa. Vastaajia ke-rättiin myös tekijän omien kontaktien pohjalta. Kyselyä jaettiin vuoden 2022 toukokuussa, minkä jälkeen tuloksia analysoitiin Webropol-ohjelman avulla ja muutettiin luettavaan muotoon.
Kyselyyn saatiin lopulta 178 vastaajaa. Tuloksista selvisi, että suurimmaksi osaksi suomalaiset ovat huolissaan Ukrainan tilanteesta ja sota on vaikuttanut heidän matkustuskäyttäytymiseensä jokseenkin. Ukrainan tilanteesta johtuva inflaatio nousi yhdeksi suuremmaksi vaikuttajaksi suomalaisten matkustuskäyttäytymiseen ja arkielämään. Tutkimuksesta jäi kuitenkin epäselväksi, kuinka syvälle ja kuinka pitkäksi aikaa Ukrainan sota tulee vaikuttamaan suomalaisten matkustuskäyttäytymiseen ja arkielämään. Tulevaisuudessa voisi suorittaa tutkimuksen uudestaan lisäämällä haastatteluita saadakseen tarkempaa tietoa vaikutuksista.
Tutkimusongelmana toimi kysymykset siitä, että millä tavoin suomalaiset kokevat Ukrainan sodan vaikuttavan heidän matkailumotiiveihinsa, vaikuttaako sota kohteen valintaan sekä onko sodalla vaikutusta yleiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Työssä haluttiin myös selvittää, millaisia riskejä liittyy matkailuun ja miten ne vaikuttavat matkailukäyttäytymiseen.
Työn teoreettinen viitekehys koostui matkailun riskeistä, joiden kontekstina oli Ukrainan sota. Kirjoitusprosessissa käytettiin erilaisia lähteitä monipuolisesti. Ukrainan sota oli aiheena niin tuore, että tämän aiheen osalta jouduttiin turvautumaan suurimmaksi osaksi uutis- ja tutkimusartikkeleihin. Tietoa etsittiin sekä suomen- että englanninkielisistä lähteistä.
Työn tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tässä apuna käytettiin Webropol-alustaa. Tämän avulla luotiin kysely, jonka perusjoukkona olivat yleisesti suomalaiset. Kyselyä jaettiin eri sosiaalisen median alustoilla, kuten Facebookissa ja Instagramissa. Vastaajia ke-rättiin myös tekijän omien kontaktien pohjalta. Kyselyä jaettiin vuoden 2022 toukokuussa, minkä jälkeen tuloksia analysoitiin Webropol-ohjelman avulla ja muutettiin luettavaan muotoon.
Kyselyyn saatiin lopulta 178 vastaajaa. Tuloksista selvisi, että suurimmaksi osaksi suomalaiset ovat huolissaan Ukrainan tilanteesta ja sota on vaikuttanut heidän matkustuskäyttäytymiseensä jokseenkin. Ukrainan tilanteesta johtuva inflaatio nousi yhdeksi suuremmaksi vaikuttajaksi suomalaisten matkustuskäyttäytymiseen ja arkielämään. Tutkimuksesta jäi kuitenkin epäselväksi, kuinka syvälle ja kuinka pitkäksi aikaa Ukrainan sota tulee vaikuttamaan suomalaisten matkustuskäyttäytymiseen ja arkielämään. Tulevaisuudessa voisi suorittaa tutkimuksen uudestaan lisäämällä haastatteluita saadakseen tarkempaa tietoa vaikutuksista.