Hyvässä ryhdissä kaiken ikää: Ryhtiopas 4. ja 7. luokkalaisille
Kauppinen, Silja; Santikko, Veera (2022)
Kauppinen, Silja
Santikko, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622857
Tiivistelmä
Nyky-yhteiskunnassa älylaitteet, varsinkin älypuhelimet, ovat suuressa roolissa päivittäisissä toimissa. Ruutuaika on lisääntynyt huomattavasti ja sen mukana tuomat huonot työskentelyasennot kuormittavat tuki- ja liikuntaelimistöä. Hyvän ryhdin perustana ovat luinen tukiranka sekä lihakset, jotka jaksavat kannatella ideaalista ryhtiä. Lasten ja nuorten kasvuun ja kehitykseen vaikuttavat niin ulkoiset kuin biologisetkin tekijät. Ulkoisiin tekijöihin lukeutuvat älylaitteiden lisäksi muoti-ilmiöt, taparyhti, uni sekä liikunta. Biologisia tekijöitä ovat perimä sekä lapsen ja nuoren fyysinen kasvu ja kehitys, kuten murrosikä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda lisätietoa lapsille ja nuorille heidän ryhdistänsä sekä ryhtiin vaikuttavista tekijöistä. Koululaisen ergonomian osalta opinnäytetyössä tarkastellaan oikeaoppisia työpisteen säätöjä, koulurepun kokoa ja painoa sekä kouluikäisille suositeltua ruutuaikaa. Näiden avulla voidaan ylläpitää lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelimistön terveyttä. Tavoitteena oli kehittää ryhtiopas 4. ja 7. luokkalaisille, mitä Seinäjoen terveyskeskuksen fysioterapeutit voivat jatkossa käyttää.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui alkukyselystä, pilottitunnista sekä palautekyselystä. Ryhtiopas on koottu teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Pilottitunti toteutui keväällä 2022 Kankaanpäässä Keskustan koulun 4. luokkalaisille sekä Pohjanlinnan koulun 7. luokkalaisille. Oppaassa käsitellään ryhtiä, ryhtiin vaikuttavia tekijöitä sekä miten ryhtiä voidaan edistää. Oppaan lopussa on muutama luokassa helposti suoritettava harjoite.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda lisätietoa lapsille ja nuorille heidän ryhdistänsä sekä ryhtiin vaikuttavista tekijöistä. Koululaisen ergonomian osalta opinnäytetyössä tarkastellaan oikeaoppisia työpisteen säätöjä, koulurepun kokoa ja painoa sekä kouluikäisille suositeltua ruutuaikaa. Näiden avulla voidaan ylläpitää lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelimistön terveyttä. Tavoitteena oli kehittää ryhtiopas 4. ja 7. luokkalaisille, mitä Seinäjoen terveyskeskuksen fysioterapeutit voivat jatkossa käyttää.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui alkukyselystä, pilottitunnista sekä palautekyselystä. Ryhtiopas on koottu teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Pilottitunti toteutui keväällä 2022 Kankaanpäässä Keskustan koulun 4. luokkalaisille sekä Pohjanlinnan koulun 7. luokkalaisille. Oppaassa käsitellään ryhtiä, ryhtiin vaikuttavia tekijöitä sekä miten ryhtiä voidaan edistää. Oppaan lopussa on muutama luokassa helposti suoritettava harjoite.