Parturi-kampaamoalan yrityksen markkinointiviestintäsuunnitelma
Hämeenniemi, Henna (2022)
Hämeenniemi, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622809
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja kehittää toimeksiantoyrityksen markkinointiviestintää. Ensimmäisenä tavoitteena opinnäytetyössä oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheisiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin. Viimeisenä tavoitteena oli luoda toimeksiantoyritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma. Markkinointiviestintäsuunnitelman tulee olla helposti toteutettavissa ja käytännöllinen yhdelle yrittäjälle sekä tarvittaessa sovellettavissa yritystoiminnan laajentuessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia ja sen vaiheita sekä markkinointiviestinnän eri keinoja. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheet ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden, kohderyhmien, budjetin ja markkinointiviestinnän keinojen määrittely, organisointi, aikataulutus sekä seuranta. Markkinointiviestinnän keinoista teoriaosuudessa käsitellään ne keinot, jotka ovat toimeksiantoyrityksen markkinointiviestinnän kannalta tärkeimmät.
Teoriaosuuden pohjalta toimeksiantoyritykselle laadittiin markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa hyödynnetään valittuja markkinointiviestinnän keinoja. Keinoiksi valittiin sosiaalisen median kanavat Facebook ja Instagram, henkilökohtainen myyntityö, suoramainonta sekä lehtimainonta, myynninedistäminen ja verkkosivut. Markkinointiviestinnän suunnittelemisen ja aikatauluttamisen tueksi laadittiin markkinoinnin vuosikello, jonka avulla suunnitteleminen ja aikataulussa pysyminen on helpompaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia ja sen vaiheita sekä markkinointiviestinnän eri keinoja. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheet ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden, kohderyhmien, budjetin ja markkinointiviestinnän keinojen määrittely, organisointi, aikataulutus sekä seuranta. Markkinointiviestinnän keinoista teoriaosuudessa käsitellään ne keinot, jotka ovat toimeksiantoyrityksen markkinointiviestinnän kannalta tärkeimmät.
Teoriaosuuden pohjalta toimeksiantoyritykselle laadittiin markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa hyödynnetään valittuja markkinointiviestinnän keinoja. Keinoiksi valittiin sosiaalisen median kanavat Facebook ja Instagram, henkilökohtainen myyntityö, suoramainonta sekä lehtimainonta, myynninedistäminen ja verkkosivut. Markkinointiviestinnän suunnittelemisen ja aikatauluttamisen tueksi laadittiin markkinoinnin vuosikello, jonka avulla suunnitteleminen ja aikataulussa pysyminen on helpompaa.