Laadukas mentorointiprosessi
Idman, Kirsi (2022)
Idman, Kirsi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722178
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää mentoroinnin työkirja, joka tukisi tulevaisuudessa alkavia mentorointisuhteita. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Nordea Bank Oyj. Aihe työlle nousi työelämän todellisesta tarpeesta ja työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin kahdessa eri osassa. Työn alussa tehtiin alkukartoitus, jonka tavoitteena oli selvittää, kuinka tuttua mentorointi oli käsitteenä, miten mentorointia oli tällä hetkellä Nordeassa toteutettu ja millä tavalla sitä voitaisiin jatkossa kehittää. Alkukartoitus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tuloksia analysoitiin tilastollisin menetelmin. Tutkimustulosten ja tietoperustan pohjalta työn toisena toiminnallisena osana toteutettiin mentoroinnin työkirja.
Työn tietoperustassa käsitellään mentorointia käsitteenä, sen taustoja ja rooleja sekä mihin mentorointia tarvitaan ja mistä mentorointiprosessi koostuu. Tietoperustan toisessa osassa perehdytään alkukartoitukseen liittyen tutkimussuunnitelmaan sekä sen tavoitteisiin ja käytettyyn tutkimusmenetelmään.
Alkukartoituksessa saatujen tulosten pohjalta vahvistui, että mentoroinnin työkirjalle oli todellinen tarve. Työkirjan luomisen pohjana käytettiin mentoroinnin teoriaa, alkukartoituksessa saatuja tuloksia sekä tutkijan omaa näkemystä asiasta. Mentoroinnin työkirjan tarkoituksena on luoda hyvä pohja, joka mahdollistaa laadukkaan mentorointiprosessin tukemisen. Työkirjaa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa alkavissa mentorointisuhteissa ja se on toteutettu niin, että se toimii erilaisissa mentoroinnin tilanteissa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin kahdessa eri osassa. Työn alussa tehtiin alkukartoitus, jonka tavoitteena oli selvittää, kuinka tuttua mentorointi oli käsitteenä, miten mentorointia oli tällä hetkellä Nordeassa toteutettu ja millä tavalla sitä voitaisiin jatkossa kehittää. Alkukartoitus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tuloksia analysoitiin tilastollisin menetelmin. Tutkimustulosten ja tietoperustan pohjalta työn toisena toiminnallisena osana toteutettiin mentoroinnin työkirja.
Työn tietoperustassa käsitellään mentorointia käsitteenä, sen taustoja ja rooleja sekä mihin mentorointia tarvitaan ja mistä mentorointiprosessi koostuu. Tietoperustan toisessa osassa perehdytään alkukartoitukseen liittyen tutkimussuunnitelmaan sekä sen tavoitteisiin ja käytettyyn tutkimusmenetelmään.
Alkukartoituksessa saatujen tulosten pohjalta vahvistui, että mentoroinnin työkirjalle oli todellinen tarve. Työkirjan luomisen pohjana käytettiin mentoroinnin teoriaa, alkukartoituksessa saatuja tuloksia sekä tutkijan omaa näkemystä asiasta. Mentoroinnin työkirjan tarkoituksena on luoda hyvä pohja, joka mahdollistaa laadukkaan mentorointiprosessin tukemisen. Työkirjaa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa alkavissa mentorointisuhteissa ja se on toteutettu niin, että se toimii erilaisissa mentoroinnin tilanteissa.