Yhteisöllinen oppilashuolto Oulunkaaren kuntayhtymän yläkouluissa: yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia yhteisöllisestä oppilashuollosta.
Tiiro, Josefiina; Ollikainen, Matti; Marin, Riina (2022)
Tiiro, Josefiina
Ollikainen, Matti
Marin, Riina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022091258298
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022091258298
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia yhteisöllisestä oppi-lashuollosta Oulunkaaren kuntayhtymän kouluissa. Tutkimuksen tietoperustana käytettiin alan kirjoja sekä verkkolähteitä. Tietoperustassa käsittelimme kouluhyvinvoinnin osa-alueita, kouluhy-vinvoinnista tehtyjä tutkimuksia, yhteisöllistä oppilashuoltoa kouluhyvinvoinnin edistäjänä, turval-lisia aikuisia oppilashuoltotyössä sekä osallisuutta kouluhyvinvoinnin edistäjänä.
Kouluhyvinvointiin vaikuttaa kouluyhteisö, ympäröivä yhteisö, erityisesti kodit, mutta myös muu ympäröivä yhteisö. Ympäröivällä yhteisöllä on tärkeä rooli nuoren kehittymisessä hyvinvoivaksi aikuiseksi. Sosiaaliset suhteet ovat tärkeä osa kaikkien yhteisöjen hyvinvointia, ja kouluissa se on erityisen tärkeää niin oppilaiden kesken, oppilaiden ja opettajien välillä kuin myös kodin ja koulun välillä. Oppilashuolto on lasten ja nuorten matalan kynnyksen peruspalvelua ja yksilöllis-ten palveluiden lisäksi se sisältää yhteisöllisen oppilashuollon. Osallisuus taas edistää nuoren toimijuutta ja aktiivisuutta yhteisössä.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli kuvailla yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia yhteisöllisestä oppilashuollosta Oulunkaaren kuntayhtymän kouluissa. Tavoitteenamme oli kerätä tietoa nuor-ten kokemuksista yhteisöllisestä oppilashuollosta, jota koulujen henkilökunta ja erityisesti oppi-lashuoltoryhmä voivat hyödyntää tulevaisuuden yhteisöllistä oppilashuoltoa suunnitellessa ja kehittäessä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena webropol-alustalla. Kyselyyn osallistui 183 yhdeksäsluokkalaista Oulunkaaren kuntayhtymän kouluista. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin webropolin omaa ohjelmaa sekä teemoittelua.
Tulosten mukaan nuorilla oli suurilta osin positiivisia kokemuksia yhteisöllisestä oppilashuollosta osallisuuden edistäjänä. Suurin osa nuorista kertoi kokevansa koulunsa kuraattoripalvelut hyvik-si ja koki voivansa vaikuttaa koulunsa hankintoihin ja tapahtumiin. Tutkimuksessa ei noussut ilmi suuria vastakkainasetteluja tai suurta määrää negatiivisia kommentteja. Vastauksista löysimme yhtymäkohtia Pölkin (2001) tekemään tutkimukseen, jossa hän toteaa koulussa viihtymisen ole-van keskiössä oppilaiden hyvinvoinnin kannalta. Tutkimuksessamme huomasimme monivalinta-kysymyksissä, sekä avoimissa kysymyksissä, korostuvan nuorten väliset ystävyyssuhteet, joi-den luomisessa ja ylläpitämisessä yhteisöllinen oppilashuolto voi toimia työkaluna. Johtopäätök-sistä keskeisimmäksi nousi samansuuntaisuus aiempien tutkimusten kanssa. The topic of the thesis was to find out about the experiences that the nineth grader of municipal corporation of Oulunkaari have about collective pupil welfare services. Our special interest was the work of school curator as a supporter of community spirit. The study was conducted by using a qualitive research methods and the data were collected with a questionnaire via Webro-pol 2.0. Most questions were multiple choice questions, but some were open questions. Data gathered from open questions were analyzed by categorizing it into themes. 183 nineth graders answered the questionnaire.
School welfare is affected by school community and surrounding community, especially the pu-pils’ homes. Surrounding community has an important role in youngsters’ development. Social relations are an important part of the welfare of all communities. In schools they are especially important between pupils, pupils and teachers and homes and school. Pupil welfare services are an easy access –service. It contains both individual and collective services. Inclusion promotes youngsters’ human agency and activity in the community.
The results show that most of the youngsters have positive experiences about collective pupil welfare as a promoter of school welfare and community spirit. Same positive experiences also applied to school curator. The youngsters mostly feel that they can affecton their schools’ ac-quisitions and events. Studies made earlier of the topic and other used sources support the results gotten from this thesis.
Kouluhyvinvointiin vaikuttaa kouluyhteisö, ympäröivä yhteisö, erityisesti kodit, mutta myös muu ympäröivä yhteisö. Ympäröivällä yhteisöllä on tärkeä rooli nuoren kehittymisessä hyvinvoivaksi aikuiseksi. Sosiaaliset suhteet ovat tärkeä osa kaikkien yhteisöjen hyvinvointia, ja kouluissa se on erityisen tärkeää niin oppilaiden kesken, oppilaiden ja opettajien välillä kuin myös kodin ja koulun välillä. Oppilashuolto on lasten ja nuorten matalan kynnyksen peruspalvelua ja yksilöllis-ten palveluiden lisäksi se sisältää yhteisöllisen oppilashuollon. Osallisuus taas edistää nuoren toimijuutta ja aktiivisuutta yhteisössä.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli kuvailla yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia yhteisöllisestä oppilashuollosta Oulunkaaren kuntayhtymän kouluissa. Tavoitteenamme oli kerätä tietoa nuor-ten kokemuksista yhteisöllisestä oppilashuollosta, jota koulujen henkilökunta ja erityisesti oppi-lashuoltoryhmä voivat hyödyntää tulevaisuuden yhteisöllistä oppilashuoltoa suunnitellessa ja kehittäessä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena webropol-alustalla. Kyselyyn osallistui 183 yhdeksäsluokkalaista Oulunkaaren kuntayhtymän kouluista. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin webropolin omaa ohjelmaa sekä teemoittelua.
Tulosten mukaan nuorilla oli suurilta osin positiivisia kokemuksia yhteisöllisestä oppilashuollosta osallisuuden edistäjänä. Suurin osa nuorista kertoi kokevansa koulunsa kuraattoripalvelut hyvik-si ja koki voivansa vaikuttaa koulunsa hankintoihin ja tapahtumiin. Tutkimuksessa ei noussut ilmi suuria vastakkainasetteluja tai suurta määrää negatiivisia kommentteja. Vastauksista löysimme yhtymäkohtia Pölkin (2001) tekemään tutkimukseen, jossa hän toteaa koulussa viihtymisen ole-van keskiössä oppilaiden hyvinvoinnin kannalta. Tutkimuksessamme huomasimme monivalinta-kysymyksissä, sekä avoimissa kysymyksissä, korostuvan nuorten väliset ystävyyssuhteet, joi-den luomisessa ja ylläpitämisessä yhteisöllinen oppilashuolto voi toimia työkaluna. Johtopäätök-sistä keskeisimmäksi nousi samansuuntaisuus aiempien tutkimusten kanssa.
School welfare is affected by school community and surrounding community, especially the pu-pils’ homes. Surrounding community has an important role in youngsters’ development. Social relations are an important part of the welfare of all communities. In schools they are especially important between pupils, pupils and teachers and homes and school. Pupil welfare services are an easy access –service. It contains both individual and collective services. Inclusion promotes youngsters’ human agency and activity in the community.
The results show that most of the youngsters have positive experiences about collective pupil welfare as a promoter of school welfare and community spirit. Same positive experiences also applied to school curator. The youngsters mostly feel that they can affecton their schools’ ac-quisitions and events. Studies made earlier of the topic and other used sources support the results gotten from this thesis.